Tobakskompagni har store ambitioner for cigarerne

Efter salget af House of Prince er Skandinavisk Tobakskompagni ved at finde sine egne ben. Selskabet skifter navn og vil være verdensførende på cigarer og pibetobak.

Henri Wintermans Cigarer er en af de tobaksvarer der stadig ejes af Skandinavisk Tobakskompagni Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Søborg forsvinder et stykke danmarkshistorie i disse dage. Skandinavisk Tobakskompagni har fyldt flyttekasserne og vil inden for få uger efterlade cigaretterne og den gamle tobaksfabrik på udenlandske hænder.

Siden kompagniet i foråret solgte House of Prince til British American Tobacco har det forsøgt at skabe sin egen identitet med de tilbageværende aktiviteter. I dag står det så klar med ny organisation, nyt hovedsæde og nyt navn. Skandinavisk Tobakskompagni vil fremover gå under betegnelsen Scandinavian Tobacco Group.

»Vi vil gerne sende et signal om, at vi er en ny og samlet enhed. Ude i butikkerne vil vi stadig markedsføre os med hvert enkelt varemærke, men vores egne kunder skal se os som en enhed,« siger Anders Colding Friis, der er administrerende direktør i Skandinavisk Tobakskompagni.

Salget af House of Prince efterlod selskabet med cigarerne, pibe- og rulletobakken samt ejerskabet af Dagrofa og aktieposten i Tivoli. Samtidig efterlod det lidt af en rodebutik, for en stor del af organisationen var pludselig væk.

»Lige nu fokuserer vi på at opbygge vores forretning og få et konkurrencedygtigt set up. Det har ikke været nemt, for vi har solgt halvdelen af organisationen fra, og samtidig skal vi flytte, men jeg vil mene, at vi er helt på plads til januar,« siger Anders Colding Friis.

Først til den tid er det planen at lægge den nye forretningsstrategi, men ledelsen gør sig allerede sine tanker.

»Ambitionen er, at vi skal blive nummer et i verden både på cigarer og på pibetobak,« bemærker Anders Colding Friis.

I dag er Skandinavisk Tobakskompagni verdens tredje største cigarproducent, men ses der bort fra USA, ligger det på førstepladsen. Markedet for pibetobak har det cirka en fjerdedel af.

Upopulære cigaretter
Tiderne er ikke til tunge røgskyer, og det kan tobakskompagniet også mærke. Den strikse rygepolitik har især ramt producenter af cigaretter, men tobak til piber samt røgtobak til hjemmerullede cigaretter er også blevet mindre populært. Til gengæld er efterspørgslen efter cigarer vokset de seneste år.

»Selv om et marked falder, kan vi jo godt vinde markedsandele og vokse,« konstaterer Anders Colding Friis.

Skandinavisk Tobakskompagni vil både udvide den eksisterende forretning og vokse via strategiske opkøb. Et vigtigt opkøb er allerede gennemført, da selskabet for to år siden købte den amerikanske cigarproducent CAO. For det første åbner købet døre til markedet i USA, og for det andet får selskabet her et flagskib med håndrullede cigarer.

CAO er ikke bare en cigar. Den markedsføres som en livsstil, og det er ingen tilfældighed, at der står flere CAO-produkter fremme på Anders Colding Friis kontor. Et knaldrødt designer-askebæger med CAO-logo pryder skriver bordet og på reolerne står flere CAO-humidorer, der er smukke skrin fyldt med cigarer.

Plads til flere opkøb
Tiden er ifølge direktøren til yderligere opkøb og en konsolidering af branchen. I lang tid har intet været til salg, uden prisen var tårnhøj, men det er ikke tilfældet mere. Desuden har Skandinavisk Tobakskompagni det økonomiske råderum, selv om de 20 mia. kr. fra salget af House of Prince nærmest er brugt.

»Vores aktionærer har fået udbytte, og så har vi købt British American Tobacco og Færchs Fabrikker ud af selskabet,« forklarer Anders Colding Friis.

Tilbage i ejerkredsen er Chr. Augustinus Fabrikker og C.W. Obel. De ejer et selskab med en årlig omsætning på 20 mia. kr. og en indtjening før skat, renter og afskrivninger i underkanten af milliarden.

Tobakken tegner sig for godt halvdelen af indtjeningen, men blot 2,5 mia. kr. af omsætningen. Resten stammer fra Dagrofa, der leverer dagligvarer til supermarkeder.

»Dagrofa er en interessant virksomhed i spændende udvikling. Vores model, hvor vi henvender os til de frie købmænd er den helt rigtige. Dagrofa er en virksomhed, vi kan viderudvikle godt,« siger Anders Colding Friis.

Skandinavist Tobakskompagni ejer desuden 32 pct. af Tivoli og moderselskabet, Skandinavisk Holding, ejer desuden møbelvirksomheden Fritz Hansen.