House of Prince i Søborg lukker og slukker

British American Tobacco Denmark har besluttet at nedlægge cigaretproduktionen i Søborg i 2011. Det koster op mod 500 medarbejdere jobbet.

Det tidligere Skandinavisk Tobakskompagni i Søborg lukker om to år. Foto: Stine Larsen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nedlukningen begrundes med, at det samlede cigaretforbrug har været faldende i Vesteuropa, og derfor er det nødvendigt at balancere efterspørgsel og fabrikskapacitet i regionen.

Hensigten er gradvist at overføre den nuværende produktionsvolumen i Søborg til andre fabrikker i Europa, hvilket betyder at arbejdsstyrken på fabrikken gradvist vil blive reduceret i løbet af de næste år, hvorefter produktionen vil lukke helt i 2011.

"Dagens realiteter betyder desværre, at vi må træffe en smertefuld beslutning - vi foreslår at lukke fabrikken i Søborg. Vi har en kompetent arbejdsstyrke på fabrikken og vi er taknemmelige over for vores medarbejdere for deres engagement og loyalitet igennem mange år. British American Tobacco er opsat på at gøre sit bedste for at mildne de negative indvirkninger for medarbejderne," skriver Peter Dalsberg, Fabriksdirektør i BAT Denmark A/S i en pressemeddelelse.

British American Tobacco erhvervede cigaretforretningen af Skandinavisk Tobakskompagni i juli 2008. British American Tobacco Denmark A/S beskæftiger i øjeblikket 466 medarbejdere på sin fabrik. Fabrikken har været beliggende i Søborg siden 1951 og fremstiller nu 12 milliarder cigaretter om året.

British American Tobacco bliver i Danmark med sin kommercielle organisation, som i øjeblikket beskæftiger over 150 medarbejdere og er hovedkvarter for den nordiske region.

"Det skal understreges, at Prince altid har været og fortsat vil være et vigtigt regionalt mærke for British American Tobacco i Danmark og dets nabolande, og vi vil fortsætte med at investere i og udvikle mærket", understreger Peter Dalsberg.