Telebranchen: Skift selskab ved dårlig mobildækning

Folk, der oplever ringe mobildækning, bør kontrollere, om et af de andre selskaber gør det bedre i lokalområdet - og eventuelt skifte telefonen ud.

Der er dejligt på landet - men er der mobildækning? Det bør man kontrollere, og man bør også se efter, om de andre teleselskaber måske dækker bedre. Det gør man på deres egne netsteder, hvor der findes dækningskort. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

Vælg et andet teleselskab, hvis mobildækningen er dårligt i dit område.

Den opfordring kommer fra teleselskabernes egen brancheforening, Telekommunikationsindustrien i Danmark, som led i debatten om de fortsat mange steder i Danmark, hvor det ikke er muligt at få et ordentligt mobilsignal til det helt basale: at tale.

Landets fire teleselskaber med egne mobilnet - TDC, Telenor, Telia og »3« - forventer i de kommende to år at investere sammenlagt fem-seks milliarder kroner i bedre mobilnet, men de kalder det »umuligt« og »meget dyrt« at opnå 100 procents dækning. Navnlig er der problemer, hvis man bor langt fra nærmeste mobilmast, eller hvis skove, bakker eller bygninger skygger for mobilsignalet.

Undersøg dækningskortene - eller skift telefon

Derfor skal »udkantsramte« danskere, som vel at mærke ikke behøver at bo mange kilometer fra nærmeste storby men blot skal drage rundt i Storkøbenhavn, i stedet gøre en indsats for at se, om et af de andre selskaber dækker bedre, lyder opfordringen.

Telekommunikationsindustriens råd er at undersøge selskabernes dækningskort på nettet og se, om et af de andre har bedre dækning, hvor man bor eller færdes. Man opfordres også til at tale med familie, kollegaer og venner om deres oplevelser - eventuelt at prøve deres telefoner.

I telebutikkerne kan man direkte købe en mobiltelefon, der er velegnet til at fange et svagere mobilsignal, og hvis der er problemer med dækningen, kan man tvinge telefonen til at vælge det gamle talenet, GSM (eller 2G), frem for det nyere 3G (eller UMTS). De fleste telefoner, der sælges i Danmark, er sat til automatisk at gå efter 3G-nettet, som også er beregnet til at sende og modtage data på, så man kan gå på Internet fra telefonen eller en bærbar computer med mobilmodem. Navnlig de dyrere telefoner er kendt for at have dårligere radiomodtagere og dermed have problemer med at fange og fastholde svagere signaler.

Kommunerne må gerne hjælpe

Kommunerne kan også selv gøre noget for at forbedre dækningen. Mange steder går det meget langsomt at få godkendt ansøgninger om at sætte mobilmaster og -antenner op. Andre steder glemmer man at tænke teledækningen ind, når der bygges nyt.

»Kommuner er meget velkomne til at henvende sig til Telekommunikationsindustrien, hvis man ønsker at indlede en dialog om mobildækningen og drøfte mulighederne. Der er ingen garanti for, at mobilhuller bliver lukket, men dialogen er en god start på en mulig løsning,« siger direktør Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien.

Teleselskaberne bør oppe sig

Teleanalysefirmaet Strand Consult anbefaler også i en ny rapport, at man bruger lidt tid på at kontrollere, om andre selskaber er bedre at vælge end det, man har.

»Mange, der klager over dårlig dækning, har ofte ikke brugt to minutter på at overveje grundene til, hvorfor de kan opleve dårlig dækning i visse områder. Vore undersøgelser viser også, at selskaberne ofte er meget dårlige til at fortælle deres kunder om grundene til den ringe mobildækning og ofte glemmer at give et overblik over blot nogle af de problemer med opkaldskvalitet, som kunderne kan opleve ved forskellige typer og modeller af mobiltelefoner,« hedder det i en ny analyse.

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), som har det overordnede ansvar for telebranchen, opfordrede i sidste måned kraftigt de danske teleselskaber til at tage klagerne over manglende mobildækning alvorligt.

»Jeg modtager stakkevis af henvendelser fra utilfredse borgere. Ifølge Telekommunikationsindustrien i Danmark er der 99,9 procents mobildækning i Danmark. Det stemmer bare dårligt overens med mange borgeres oplevede dækning. Heldigvis planlægger flere selskaber betydelige investeringer i mobildækning, men sørg for, at der er overensstemmelse mellem de signaler, I sender som telebranche, og de oplevelser, der i markedet,« sagde videnskabsministeren.