Styr uden om prisfælderne i elbiljunglen

Med hjælp fra FDM er her den store guide med de gode råd til at kunne køre godt og billigst muligt, når du har besluttet dig for at skifte til en elbil.

Flere og flere danskere vælger at købe en elbil, men det kan være en jungle at omstille sig fra benzinbilernes verden, for der er mange helt anderledes ting at skulle forholde sig til. Derfor forsøger Berlingske sammen med FDM at give lidt starthjælp med masser af gode råd til de kommende elbilejere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Salget af elbiler sætter rekord efter rekord, og reelt er salget større, end tallene viser, fordi der er så store udfordringer med at få dem leveret.

»Det er bestilt langt flere elbiler, end der kan leveres. De, der får en elbil nu, bestilte den typisk for tre-seks-ni måneder siden. Efterspørgslen er markant. Men det er en helt ny verden, som man skal finde hoved og hale i, når man beslutter sig for at være elbilist,« siger Ilyas Dogru, som er chefkonsulent i bilejernes organisation FDM og i mange år har arbejdet med området.

FDMs beregninger viser, at der er mange penge at spare ved at købe og køre elbil, fordi man – med en indsats – kan spare penge på strømmen, serviceomkostningerne er lavere, der er typisk gratis parkeringspladser til elbiler, og så er værditabet på en elbil lavere end på en benzin- eller dieselbil.

»Elbilen står stærkt på rigtigt mange punkter. Akilleshælen er, at der ikke er så mange billige elbiler – typisk koster de fra 300.000 kroner og opefter. Og så skal man planlægge. Og kan man ikke lade elbilen op derhjemme, kan det blive lidt mere besværligt – men ikke umuligt,« understreger han.

17 procent af alle de 58.750 biler, som er solgt i år frem til udgangen af maj, er rene elbiler, mens 22 procent er hybridbiler med både el- og benzinmotor, viser tal fra De Danske Bilimportører. For hele 2021, hvor der blev solgt 185.328 biler, var de 14 procent rene elbiler og 23 procent hybridbiler.

Flyt tankstationen hjem – hvis det er muligt

Med Ilyas Dogrus hjælp forsøger Berlingske her at få klarlagt udfordringerne og de mange spørgsmål, som nye elbilejere skal forholde sig til.

»Køber man en elbil og har egen carport, kan man lade bilen op hjemme – man flytter tankstationen hjem. Typisk har bilforhandleren en aftale med en ladeoperatør, så man får en attraktiv prisinstallation og en boks fra ladeoperatøren, som man så betaler et fast beløb til. Har man ikke mulighed for hjemmeopladning, er det ingen showstopper for at eje en elbil. Man skal så bare være opmærksom på, hvor man kan lade op dér, hvor man færdes. Bor man i storbyer som København og Aarhus, bør man kontrollere, hvor der er ladestandere, hvor ofte de bliver brugt, og hvor ofte man selv har brug for dem,« forklarer chefkonsulenten.

Bor man i en boligforening, er man nødt til at forsøge at overbevise naboerne om det gode i at investere i opladningsmuligheder.

»Det gjorde jeg i min egen boligforening, hvor der heldigvis var stor interesse. Men det er ikke billigt at installere. Typisk koster det 200.000 kroner for tre ladestandere med seks udtag, inklusiv nettilslutningsafgift til netselskabet, installation og hardware,« forklarer Ilyas Dogru.

Han har tre gode råd:

  1. Nedsæt en arbejdsgruppe til netop dette.
  2. Indhent tilbud fra mindst tre forskellige operatører.
  3. Afdæk behovet for, hvor mange elbiler der er nu i foreningen, og hvad forventningen er til fremtiden, så der er mulighed for at udvide kapaciteten.

50-60 forskellige ladeoperatører arbejder i dag i Danmark. Nogle (som Clever og E.On) sælger både hjemmeopladning og offentlig opladning, nogle (som Home Charge og Spirii) kun hjemmeopladning, og nogle (som Allego, Tesla, Circle K og Shell) kun offentlig opladning med hurtig- og lynladere.

Mange steder er der gratis parkeringspladser til elbiler, som der kommer flere og flere af på de danske veje. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Mange flere ladestandere vil komme op nu

Man bør orientere sig om, hvilke ladestandere der allerede er sat op eller kommer i ens kommune. I april i år fik kommunerne lov at sende offentlige arealer i udbud, så ladeoperatørerne kan byde ind.

»I den nærmeste fremtid vil vi se et markant løft af ladeinfrastrukturen i byerne. Nogle kommuner som København og Aarhus vil være så attraktive, at de kan tjene penge på at leje arealerne ud. I kommuner med mindre byer – som Roskilde, Hillerød eller i Nordjylland – vil områderne nok blive stillet frit til rådighed, og nogle kommuner – typisk yderområder, hvor ladeoperatørerne ikke naturligt kommer – vil være nødt til at betale selv for at få sat ladestandere op,« forklarer Ilyas Dogru, som forventer hurtig ekspedition af ansøgningerne, fordi interessen for at kunne tilbyde opladning i kommunerne er stor.

Hvis man ikke har mulighed for at lade op hjemme, kan man som elbilist enten tegne abonnement hos en udbyder med ladestandere dér, hvor man færdes, eller betale ad hoc ved en stander, ligesom man køber benzin på en tankstation.

»Kører man mere end typisk 10.000 kilometer på et år, kan det betale sig med et abonnement. Kører man mindre, er det typisk billigere med ad hoc-betaling – men det kommer an på, hvor meget man kører, hvor meget man lader op, og hvor meget man jager den billige pris,« siger Ilyas Dogru.

Jag billig strøm – hjemme og på vejen

Anslået 75 procent af danskerne har mulighed for at lade elbilen op derhjemme, og typisk vil den kunne klare dagligdagen på opladningen. Indimellem er der dog behov for at lade op på farten.

»Her bliver det så lidt indviklet, hvad man skal vælge. Med hjemmeopladning kan man købe en ladeboks – grundinstallationen koster typisk 6.000-15.000 kroner – og så selv betale for strømmen. Vores beregninger viser, at det typisk ikke kan betale sig, hvis man kører mere end 4.500 kilometer om året, så det vil især gælde dem med et minimalt kørselsbehov,« forklarer Ilyas Dogru.

Alternativt kan man til sin carport købe en ladeboks med en serviceaftale, altså et abonnement. Her enten ejer eller lejer man boksen og betaler et mindre abonnement om måneden (typisk 79-100 kroner) samt derudover for den strøm, som man bruger, til sin elhandler.

»Elbilen står stærkt på rigtigt mange punkter. Akilleshælen er, at der ikke er så mange billige elbiler – typisk koster de fra 300.000 kroner og opefter. Og så skal man planlægge,« siger Ilyas Dogru, chefkonsulent hos FDM og ekspert i elbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: FDM/pr.

I Danmark er der refusion på afgiften til strøm til elbiler. Frem til 2030 får man elafgiften tilbage fra sin ladeoperatør – pr. kilowatttime er det i øjeblikket 1,12 kroner, fra 1. juli falder det til 95 øre.

»En ladeboks med en serviceaftale kan betale sig, hvis man lader meget lidt op ude, men har et gennemsnitligt kørselsbehov. Her er fidusen at have en variabel elaftale, og dermed kan man lade ret billigt op ved at jage de billige strømtimer, typisk om natten men nogle gange også midt på dagen, når solen skinner meget. Uanset hvilken aftale man har, kan man finde den billigste pris ved at downloade apps som Watts, Elpriser og Strømpriser. Her kan man se elprisen 18-20 timer frem i tiden, så man kan planlægge sit forbrug. Pludselig går der så sport i at jage en billig elpris, hvor el tidligere måske var et kedeligt produkt. Men for eksempel i går kostede strømmen 2,20 kroner, her til morgen ligger den over 6,00 kroner, altså mere end 300 procents forskel. Så store udsving er der ikke på benzin- og dieselpriserne. På den måde kan man få sin elregning ned – og man behøver jo ikke at lade op til 100 procent hver gang,« siger Ilyas Dogru.

Køb strøm til variabel pris

Tredje mulighed er at have et såkaldt »flatrateabonnement«, så man både kan lade op hjemme og ude, da forbruget er betalt gennem abonnementet. Her betaler man en højere abonnementspris (typisk 700-800 kroner + energitillæg) men får så typisk 2-3 kroner pr. kilowatttime tilbage i refusion, altså mere end ellers.

»Dét kan betale sig, hvis man kører meget og lader meget op ude. Og igen betaler det sig at jage billig strøm og lade op på det billigste tidspunkt. Det hele handler om at være opmærksom på, hvilken aftale man vælger, når man har besluttet sig til at købe en elbil, og så finde en eludbyder med en variabel pris, fordi man derved kan skubbe elforbruget til billigere tidspunkter. Så kan man spare masser af penge. Det kan man ikke med en benzinbil,« siger FDM-chefkonsulenten.

Omkring halvdelen af danskerne har en elaftale til fastpris, den anden halvdel til variabel pris.

På hjemmesiden elpris.dk kan man blive klogere på elpriser, så man bedre kan forsøge at nedbringe sin strømregning. Fold sammen
Læs mere

»Når elprisen stiger, giver en fastpris god mening, hvis man ikke kan flytte sit forbrug. Men elbilen og strømslugende apparater som vaskemaskine eller opvaskemaskine kan lade op på gunstige tidspunkter, og så giver variabel pris mening. Strømmen, der kommer ud af stikket, er den samme, uanset hvem man køber hos. Man skal blot sikre sig at have en variabel aftale og se på abonnementsprisen,« siger Ilyas Dogru, der anbefaler, at forbrugerne bliver dus med hjemmesiden www.elpris.dk, som Forsyningstilsynet står bag.

Abonnementet hos ladeoperatør eller elhandler binder typisk én i seks måneder. Det er relativt enkelt at skifte elhandler. Den, man skifter til, kan opsige det hidtidige abonnement, ganske som man gør, hvis man skifter mobilselskab. Med ladeoperatøren er det lidt sværere. Skifter man, skal man også skifte ladeboksen derhjemme.

Smartphonen er ens bedste ven

Tanker man elbilen op ude i landet, er smartphonen ens bedste ven. Anbefalingen er at hente apps fra to-tre forskellige selskaber med ladestandere, så man kan sammenligne priserne og vælge den laveste. For uanset hvem man måtte – eller ikke måtte – have et abonnement hos, kan enhver elbilejer bruge enhver offentlig ladestander og betale med kreditkort, enten direkte eller gennem en app.

»Man skal kunne bruge sit kreditkort på alle ladestandere opsat på offentlige veje efter 1. juli, som har en effekt på 50 kilowatt, det vil sige alle hurtig- og lynopladere. EU arbejder på, at man skal kunne rejse i hele Europa med kreditkortet, når man kører i elbil. Så det bliver nemmere efterhånden, og man kan spare mange penge ved at orientere sig først, for eksempel gennem en app. I det hele taget er det ikke meget besværligt at være elbilist, som nogen tror. Det kræver bare mere planlægning hjemmefra,« siger Ilyas Dogru.

Hurtig-/lynladere findes hos tankstationer som Q8, Circle K, Shell og OK, og nu åbner Tesla også sine standere for andre bilmærker. Clever, E.On og Allego har også standere, og hollandske Fastnet samt norske Recharge er på vej til Danmark.

Det koster typisk fra 50 øre til 1,06 kroner pr. kilometer at køre elbil på en offentlig opladning mod fra 32 øre til 1,21 kroner pr. kilometer på en hjemmeladning. En benzinbil kører en kilometer til omkring en krone.