Elbilerne er ved at køre fra antallet af ladestandere: Stenrig ladekoncern vil bruge milliarder på at komme op i gear

Clevers ambition var at sætte 10.000 ladepunkter op inden udgangen af 2025. Nu hæver selskabet ambitionerne med en milliarddyr investeringsplan, da de ikke mener, at 10.000 er nok.

Clever, en af landets førende ladeoperatører med administrerende direktør Casper Kirketerp-Møller i spidsen, går nu i offensiven og opgraderer deres målsætning fra 10.000 ladepunkter ved udgangen af 2025 til 20.000. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det myldrer frem med elektriske biler på de danske veje. Salget af elbiler eksploderede i 2021, og det er fortsat ind i årets første måned, hvor salget af elbiler endda var højere end salget af de omdiskuterede plug-in-hybridbiler.

Det store indtog kan dog samtidig skabe bekymring blandt ejerne af de mere eller mindre lydløse biler, der i forvejen kæmper om plads ved ladestanderne. For kan antallet af ladestandere følge med?

Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter steg i 2021 med 68 procent, men i samme periode steg antallet af opladelige biler på de danske veje med hele 135 procent.

Nu går en af landets førende ladeoperatører, Clever, ud i en storoffensiv og præsenterer en fordobling af deres hidtidige målsætning om at opsætte 10.000 offentlige ladepunkter inden udgangen af 2025. Nu hedder tallet 20.000, og ambitionerne er skruet i vejret for at komme »efterspørgslen i forkøbet«.

Clever har på nuværende tidspunkt sat sig på knap 3.000 af cirka 5.000 offentlige ladepunkter rundt omkring i landet. Allerede i år regner selskabet med, at tallet er mere end fordoblet.

»Vores formål er at accelerere den bæredygtige omstilling. Det skal der være tydelighed omkring, og derfor går vi ud med det her. Vi kan se, at målet med 10.000 ladepunkter ikke er tilstrækkeligt længere, og slet ikke når man gør som os: Investerer på forkant,« siger administrerende direktør for Clever, Casper Kirketerp-Møller.

Planen har hele tiden været at investere på forkant, men Casper Kirketerp-Møller erkender, at salget af elbiler er gået hurtigere, end Clever havde regnet med. Oprustningen skal derfor sikre, at selskabet ikke kommer bagud:

»Vi vil sørge for, at det bliver trygt at skifte til elbil. Nu kan vi se, at der desværre har været lange køer ved standerne, så der er et behov.«

Stenrige ejere

Clever smider store summer efter målsætningen. Investeringsplanen lyder på tre milliarder danske kroner til og med 2025. Selskabet er primært ejet af en af de største energimastodonter i Danmark, elkoncernen Andel. Det giver Clever en luksus, som andre selskaber ellers kun drømmer om.

»Vi er ejet af Andel og NRGi, som er meget ambitiøse på den grønne omstilling. Ligesom os. Ejerformen gør, at vi kan investere vores omsætning i at udvikle den nødvendige infrastruktur,« siger Clevers administrerende direktør og understreger, at de sammen tager »et samfundsansvar, som er unikt«.

Casper Kirketerp-Møller har tidligere til Berlingske givet udtryk for, at nogle af de sværeste punkter i udrulningen af ladestanderne er myndighedsvejene: Hastigheder på tilladelser fra det offentlige til at opsætte standere og ensartede parkeringsregler til styring af intelligent opladning.

Bekymringen er dog ikke lige så nærværende nu som tidligere.

»Jeg oplever, at vi allesammen nu har fået et klart og tydeligt billede af, at det her kommer til at gå rigtig hurtigt. Jeg synes, at kommuner såvel som energiselskaber har mandet sig op og forstået, at der kommer til at være en endnu større efterspørgsel,« siger han.

Dog afventer han stadig 1. april. Her træder ny lovgivning i kraft, der har til formål at give kommunerne bedre mulighed for at støtte opsætningen af ladestandere. Men det er endnu ikke klart, hvad det helt præcis indebærer.

»Vi ved ikke, hvordan virkeligheden kommer til at være anderledes, men er jeg spændt på at se, om det bliver mere eller mindre besværligt,« siger han, men er ikke i tvivl om, at Clevers målsætning om 20.000 ladestandere inden udgangen af 2025 er realistisk.