Tesla går tilbage til ældre batterier

Billigere teknologi kommer på banen igen, nu hvor priserne på råmaterialer skyder i vejret. Andre bilproducenter følger interesseret med, og det kan få elbilmarkedet til at skifte gear.

Tesla Model 3 og Model Y med standardrækkevidde begynder nu at bruge en anden type af batterier, som tidligere blev anset for at ville udgå, men som er billigere og sikrere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bernd von Jutrczenka/AP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De stigende priser på råmaterialer betyder nu, at verdens største elbilproducent, Tesla, skifter til en anden type batterier, som analytikere tidligere forudså snart ville forsvinde fra markedet.

Tesla, som verdens rigeste mand, serieiværksætteren og multimilliardæren Elon Musk, står i spidsen for, vil i alle Model 3- og Model Y-bilerne med standardrækkevidde bruge jernbaserede batterier – også kendt som litium-jernfosfat-batterier.

Det er samme slags batterier, der sidder i blandt andet golfvogne og også bruges som reserve, hvis elforsyningen svigter. Men i dag er det kun omkring ti procent af alle elbiler, der anvender den type batterier, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Holder ikke helt så langt på opladningen

Litium-jernfosfat-batterierne fremstilles af materialer, som findes i større mængder i verden. Den største ulempe ved dem er dog, at de ikke kan holde helt så langt på en opladning sammenlignet med de noget lettere litium-ion-batterier, som sidder i langt de fleste elbiler.

Men litium-ion-batterierne bruger nikkel, kobolt og mangan, som priserne er steget kraftigt på, og som hele tiden har været dyrere at producere. Litium-ion-batterier, der også sidder i bærbare pc'er, tablets og smartphones, betragtes som teknisk mere avancerede og er desuden lettere.

Litium-jernfosfat-batterierne anses omvendt for at være sikrere end litium-ion-batterierne, fordi der ikke er risiko for, at de kan eksplodere ved overophedning. Samtidig er deres levetid længere, og netop fordi der ikke er nikkel og kobolt i dem, bliver de set som mere miljøvenlige.

Prisen på kobolt er ifølge analysefirmaet Benchmark Mineral Intelligence, som følger forsyningskæden i batteriproduktionen tæt, fra 1. januar 2020 til midt i januar 2022 steget med 119 procent, mens prisen på nikkelsulfat er gået 55 procent op, mens litiumkarbonat er blevet hele 569 procent dyrere. Det har ifølge den amerikanske finansavis The Wall Street Journal fået mange producenter af battericeller til at droppe de lange kontrakter og i stedet gå efter andre prismodeller, som gør det muligt at sende den højere regning videre til elbilkunderne.

Kina får en endnu større rolle

Tesla meldte batteriskifteplanerne ud i oktober 2021 efter at have indgået en firårig aftale med den kinesiske storproducent CATL frem til december 2025.

Også tyske Volkswagen, der er verdens næststørste bilproducent, planlægger at bruge litium-jernfosfat-batterier i nogle af sine modeller.

Bilproducenterne håber, at et udbygget net af ladestandere vil betyde, at det får mindre betydning, at denne type af batterier ikke holder helt så langt som litium-ion-batterierne.

95 procent af verdens litium-jernfosfat-batterier produceres i Kina, hvorfor CATL og konkurrenten BYD står med gode kort på hånden. Kina kontrollerer også mere end 80 procent af udvindingen af de råmaterialer, der indgår i den samlede, globale produktion af batterier til elbiler.

Uden for Kina er det japanske Panasonic og de sydkoreanske giganter LG og Samsung, der sidder på 88 procent af batteriproduktionen til elbiler, og de koncentrerer sig om litium-ion-batterierne. Panasonic har siden Teslas start leveret batterier til de succesrige elbiler.

Elon Musk forventer, at også alle energilagringssystemer – i hjemmene og på batteriskiftestationer – vil overgå til at bruge litium-jernfosfat-batterier. Det sagde han, da han i januar i år fremlagde Teslas seneste regnskab.

Tesla producerede i 2021 lige under en million biler.

I hele 2021 blev der i Danmark solgt 1.901 Model 3-biler fra Tesla og 1.524 Model Y, viser tal fra De Danske Bilimportører.