Bange for optagede ladestandere? – Hvad så med 1.000 kilometers rækkevidde på én opladning

Batteriteknologien i elbiler udvikler sig hastigt. Nu har Mercedes-Benz løftet sløret for en prototype med en rækkevidde på mere end 1.000 kilometer udviklet i samarbejde med koncernens specialister fra Formel 1 og Formel E.

 
Mercedes EQXX. Video Mercedes-Benz Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fra Rådhuspladsen i København til Skagen og hjem igen. Uden at svinge forbi en ladestander.

Det mener tyske Mercedes-Benz er realiteten for koncernens nye prototype ved navn Vision EQXX. Den kan nemlig køre over 1.000 kilometer på en enkelt opladning.

Sådan lyder det fra Mercedes-Benz, som netop har offentliggjort en masse data om – samt billeder af – det længe ventede projekt. Samtidig har Financial Times talt med den tyske bilkoncern.

Og det er ikke noget med, at de over 1.000 kilometer kun kan nås i en lukket hal uden luftmodstand ved præcis 22 grader, mens der spilles klassisk musik for batteriet, eller hvad man ellers tidligere kunne finde på for at opnå en enormt høj teoretisk rækkevidde.

Nej, rækkevidden er beregnet ud fra en digital simulation af virkelighedens trafikforhold, lyder det fra koncernen.

Det er heller ikke sådan noget med, at vi er ti år ude i fremtiden, før ideen bliver til virkelighed. En lovlig gadeversion af Vision EQXX vil nemlig blive vist frem allerede i foråret.

Ideen er, at den skal være med til at overbevise skeptiske forbrugere om, at man ikke behøver bekymre sig alt for meget om, hvorvidt udrulningen af ladeinfrastruktur til elbiler udgør en barriere for at droppe benzin eller diesel.

Teknologi fra Formel 1

Rækkevidden vil således være næsten det dobbelte af Tesla Model S, der i den mest potente udgave har en reel rækkevidde omkring 600 kilometer.

Mange af de for tiden mest solgte elbiler i Danmark som Tesla Model 3, Kia EV6, Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach-E har en reel rækkevidde på 400-500 kilometer.

Den nye teknologi, som prototypen bygger på, er udviklet i samarbejde med både Mercedes' Formel 1 og Formel E (den elektriske udgave) hold. Fra 2024 og frem vil teknologien være at finde i koncernens portefølje af personbiler, lyder det fra Mercedes.

Her vil man dog nok holde lidt igen med rækkevidden på over 1.000 kilometer for i stedet at fremstille batterier, som er langt mindre og mere effektive end i dag, hvor en høj vægt er en af elbilernes udfordringer.

Mercedes har for nylig lanceret sedanen EQS, som Top Gear Magazine i en test fik til at køre næsten 600 kilometer, inden alle advarsler om straks at finde en ladestander bimlede.

Til sammenligning bedyrer Mercedes, at batteripakken i Vision EQXX-prototypen, der altså skulle kunne nå over 1.000 kilometer på en opladning, blot fylder det halve og vejer 30 procent mindre.

Koncernen er dog langtfra de eneste, som mener at kunne præsentere store gennembrud på batteriteknologien inden for få år.

Eksempelvis har Volkswagen tidligere fortalt, at man senest i 2026 agter at bygge en elbil, der lader op mindst lige så hurtigt, som det tager at fylde benzin eller diesel i tanken – og samtidig sætte nye standarder for rækkevidde. Projektet går under navnet Trinity.

Flere kinesiske fabrikanter har ligeledes været ude og tale om 1.000 kilometers rækkevidde på en opladning. Det gælder elbilproducenten Nios ET5-model og Guangzhou Automobile Groups Aion LX Plus.