Spotify lukker for politisk annoncering

Den svenske musikstreamingtjeneste siger om kort tid stop for politiske annoncer, ligesom Twitter har gjort det.

Spotify er verdens største musikstreamingtjeneste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Der bliver lukket for politiske annoncer på verdens største musikstreamingtjeneste fra begyndelsen af 2020.

Svenske Spotify, som ved udgangen af september havde 248 millioner brugere om måneden, heraf 113 millioner betalende, indfører stoppet overalt i sit annoncesalg i optakten til, at det amerikanske præsidentvalg til november 2020 for alvor bliver skudt i gang, skriver nyhedsbureauet Reuters.

USA er det eneste land, hvor Spotify har tilladt politiske annoncer.

Spotify oplyser til Reuters, at streamingtjenesten ikke har de nødvendige systemer og redskaber, som sætter dem i stand til »ansvarligt at validere og gennemgå dette indhold«. Beslutningen kan dog blive ændret, når Spotifys værktøjer bliver bedre.

Også Twitter har lukket

Politiske annoncer, der kommer som en del af såkaldt tredjepartsindhold, altså uden for Spotifys eget annoncesystem, vil ikke blive blokeret, men disse skal fortsat følge Spotifys annonceretningslinier.

Andre store onlineplatforme som Facebook og Google har været under kraftigt, politisk pres som følge af mange tilfælde af falske eller vildledende oplysninger i netop politiske annoncer. De amerikanske politikere er fortsat i gang med at undersøge, om Rusland på den måde påvirkede valget i 2016 af Donald Trump som USAs præsident.

Det sociale medie Twitter tog i oktober konsekvensen af balladen og bandlyste politiske annoncer, mens Google i november stoppede for, at annoncører kan målrette valgannoncer ved at bruge Googles data.