Vestager roser USA og langer ud efter Facebook

Foran en forsamling, der formentlig både beundrede og frygtede hende, holdt Margrethe Vestager torsdag aften en tale, hvor hun uddelte ris og ros og anerkendte den nuværende EU-lovgivnings utilstrækkelighed, når det gælder beskyttelse af borgeres digitale privatliv.

Margrethe Vestager betegner sig selv som værende liberal, og hun håber derfor på, at markedet kan hjælpe med at beskytte borgeres privatliv fra techgiganters massive dataindsamling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Miguel A. Lopes/EPA/Ritzau Scanpix

Hun blev præsenteret som »givetvis den mest magtfulde kvinde i tech«, og til en tsunami af klapsalver fra i omegnen af 20.000 mennesker gik Margrethe Vestager ind på scenen som en af hovednavnene på årets Web Summit i Lissabon – en af verdens største techkonferencer.

EUs konkurrencekommissær holdt sin tale torsdag aften, på konferencens sidste dag.

»Jeg mærker et øget engagement fra de amerikanske myndigheder til at begynde at stille spørgsmål til og undersøge techfirmaer. Og det er meget velkomment,« sagde Margrethe Vestager.

Ved konferencen var både Google, Apple, Facebook og andre techgiganter solidt repræsenteret med topfolk.

Ros til Twitter og ris til Facebook

Twitter annoncerede for nylig, at de lukker ned for politiske reklamer på det sociale netværk – som en modpol står Mark Zuckerberg og Facebook fast på deres princip om, at det ikke er deres opgave at regulere, hvad der strømmer ud på deres platform.

Margrethe Vestager, EUs Konkurrencekommissær

»Hvis der ikke er balance mellem, hvad du får, og hvad du betaler, så er det som udgangspunkt dig selv, der er produktet. Det er dig, der bliver søgt på, på grund af alt det data du efterlader.«


Margrethe Vestager gjorde det ganske klart, at hun så det som afgørende for demokratiets velbefindende, at den politiske debat foregår ude i det offentlige rum – og ikke via politiske kampagner, der bliver målrettet specifikke mennesker på sociale medier.

»Politiske kampagner skal ud i det åbne, hvor de kan faktatjekkes, modsiges og bakkes op. Hvis de kun findes mellem dig og Facebook, er det ikke længere demokratisk. Det er bare privatiseret manipulation af, hvem du stemmer på,« sagde hun.

Hun forstår i det hele taget ikke, hvorfor denne diskussion ikke for længst er afsluttet.

»Vi har diskuteret intensivt, hvad vi vil acceptere ude i den virkelige verden. Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvorfor det ikke er det samme i den digitale verden,« sagde hun.

Hun anerkendte dog, at Twitter ikke har løst hele problemet, i og med at politiske kampagner på sociale medier også kan foregå uden for reklameblokkene i siden.

»Jeg er ret liberal«

Langt hen ad vejen ligger de demokratiske problemer på sociale medier i den massive mængde data, som de kontinuerligt samler ind om deres brugere. EU indførte sidste år GDPR, som er en regulering, der skal beskytte borgeres data, men torsdag aften fortalte Vestager, at den omstridte regulering kun løser en del af problemet.

»GDPR besvarer ikke spørgsmålet om, hvor meget data der kan indsamles om dig. Vi har brug for bedre værktøjer til at beskytte os selv fra at efterlade et spor overalt, hvor vi færdes,« sagde hun.

Hun tror ikke, vi er klar til at gå nøgne rundt uden telefoner og de services, de indeholder, men hun efterspørger software og services, der gør os i stand til selv at bestemme, hvor mange digitale spor vi vil efterlade.

»Jeg er ret liberal, og jeg håber, at markedet hjælper os. For det er ikke kun politikere, der skal håndtere det her. Det er i samarbejde med markedet, at vi skal finde løsningerne,« sagde hun.

Margrethe Vestager skabte sidste efterår overskrifter, da hun sagde, at det ikke er dig, der søger på Google, men Google, der søger på dig. Den udtalelse uddybede hun torsdag, og kom med en god huskeregel:

»Hvis der ikke er balance mellem, hvad du får, og hvad du betaler, så er det som udgangspunkt dig selv, der er produktet. Det er dig, der bliver søgt på, på grund af alt det data du efterlader,« sagde hun.