Efter 11 års kamp mod egen økonomi er Spotify flyvende

For anden gang nogensinde er der sorte tal på Spotifys bundlinje. Udviklingen er drevet af Asien og Sydamerika – og en øget interesse for podcast.

Spotify har for alvor gjort indtog i Indien, hvor der er kommet 30 procent flere nye brugere, end virksomheden selv havde regnet med. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brendan McDermid/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter mange år med en masse nye brugere, men også næsten konsekvent underskud, er tallene endelig blevet sorte på Spotifys bundlinje. Musiktjenesten har nemlig lige præsenteret et kvartalsregnskab, der endda overstiger chefernes egne forventninger.

I alt er både antallet af brugere samt omsætningen vokset med omkring 30 procent siden tredje kvartal 2018, og Spotify skriver selv som kommentar i regnskabet, at »virksomheden overordnet set præsterer stærkt«.

Dernæst er det også værd at bide mærke i, at Spotify leverer et overskud på 54 millioner euro, for det er kun anden gang i tjenestens 11 år lange historie, at den lever et positivt kvartalsregnskab. Det skete første gang i fjerde kvartal 2018.

Virksomheden blev stiftet i 2006, og i 2008 gik tjenesten i luften.

Indien eksploderer

Den positive udvikling er særligt drevet af Latinamerika og Sydøstasien, hvor brugere i begge regioner strømmer til streamingtjenesten som aldrig før.

Særligt indere har fået øjnene op for Spotify, og dermed overgik antallet af nye brugere i Indien firmaets egne forventninger med 30 procent.

Det er antallet af aktive månedlige brugere, der stiger, og til glæde for Spotify tilhører en stor del af de nye brugere den gruppe, der betaler for tjenesten. De brugere er der nemlig væsentlig bedre økonomi i end dem, der »betaler« ved at lytte til reklamer.

Podcast vokser vildt i popularitet

Ud over et skred i, hvor i verden Spotifys brugere er, afslører regnskabet også et skifte i, hvad de lytter til.

I forhold til andet kvartal i år lyttede folk nemlig til 39 procent flere timers podcast i det netop afsluttede kvartal.

Der er i dag flere end 500.000 forskellige podcast på Spotify, som nu har 248 millioner brugere, hvoraf 113 millioner er betalende abonnenter.