Saxo Bank vil som første danske bank ramme kinesiske privatinvestorer: Sætter sin teknologi på spil

Den danske bank går sammen med sin kinesiske storaktionær ind i ny satsning på det kinesiske marked. Hele selskabets teknologiske grundlag bliver kopieret ind i et nyt selskab i Kina.

Direktør og ejer af Saxo Bank, Kim Fournais, etablerer et joint venture i Kina sammen med sin kinesiske storaktionær Geely. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Saxo Bank har i dag omkring 860.000 privatkunder, men med en satsning på dens kinesiske storaktionær tager den danske bank tirsdag det første skridt mod at kunne nå ud til hundredvis af millioner af private investorer i Kina.

Men det er et sats, der også indebærer en vis teknologisk risiko.

Saxo Bank oplyste således tirsdag, at man etablerer et fælles selskab i Kina med sin kinesiske storaktionær – Volvo-ejeren Geely.

Saxos helt grundlæggende teknologi – dens såkaldte source code – bliver kopieret ind i det kinesiske selskab til brug udelukkende i Kina. Den vil løbende blive udviklet både i og uden for Kina.

»Vi skyder vores intellektuelle rettigheder, teknologi, forretningsmodel og viden ind i det her selskab, som bliver ligeligt ejet af os og Geely. Vi skal have vores teknologi ind i Kina, hvis vi vil gøre forretning der. Du skal selvfølgelig have stor tillid til din lokale partner, og vi har en meget høj grad af tillid til Geely,« siger Saxo Bank-topchef og medstifter Kim Fournais.

Der kan selvsagt være grundlag for bekymring med at gøre det i et land, som eksempelvis USA ønsker, bliver langt bedre til at beskytte intellektuelle rettigheder. Et ønske, der ifølge Dansk Industri (DI) er bred enighed om blandt andre lande.

»Det er en udfordring for danske virksomheder at indgå i joint-ventures med kinesiske virksomheder. Der er krav om at overføre intellektuelle rettigheder, men der er samtidig et stykke vej endnu, når det kommer til beskyttelsen af disse,« siger Lars Holm Nielsen, chefkonsulent hos DI.

En stor beslutning

Saxo Bank kommer med sin teknologi og medarbejdere, mens Geely kommer med kapitalen og det lokale kendskab.

I første omgang vil Saxo og Geely henvende sig til andre banker og børsmæglervirksomheder i Kina med den samme løsning, som man i dag leverer til flere end 120 banker verden over.

Forestil dig, at du som bank kan gå ind på en hjemmeside og med et klik vælge de services, som du gerne vil have, så du bedst muligt kan servicere dine kunder, og så har du dem meget kort tid derefter. Man har ét sted, hvor man vedligeholder og udvikler teknologien, og så kan det distribueres via skyen til alle de banker og mennesker i verden, det skulle være.

Den løsning vil Saxo også gerne kunne levere i Kina, og derfor er det nødvendigt med etableringen af det nye, kinesiske selskab og nødvendigt at flytte selskabets teknologi ind i det.

»Det er selvfølgelig en stor beslutning, og vi har brugt en del tid på at diskutere, hvordan det skulle gøres. Men hvis vi vil kunne nå de kinesiske selskaber og på sigt forbrugere, så er det et nødvendigt skridt,« siger Kim Fournais.

Kinesisk banklicens

Samtidig er der nemlig et mere langsigtet mål. For i dag er investeringsbankens fokus skiftet, så det fremover i højere grad er privatkunder, der er i kikkerten, i stedet for de noget mere indbringende professionelle investorer.

Kim Fournais, adm. direktør i Saxo Bank

»Hvis man vil lave forretninger i Kina, så er man nødt til at være i Kina. Politik er ikke noget, vi beskæftiger os med, det må politikere gøre. «


Det kræver volumen, og her har Saxo Bank blandt andet brugt 3,2 milliarder kroner på hollandske BinckBank og dennes over 600.000 privatkunder.

»Vi vil nu begynde at søge de nødvendige licenser, der vil muliggøre det for os at gå direkte ud til de kinesiske forbrugere,« siger Kim Fournais.

Får Saxo Bank, der har 50 medarbejdere på sit kontor i Shanghai, som rykker over i det fælles selskab, en banklicens til det kinesiske marked, er mulighederne for at nå ud til betragteligt flere private investorer så meget desto større. Men det er ikke et let mål at nå.

Overlader politik til politikerne

Store globale banker som HSBC og Goldman Sachs har brugt mere end et årti på at få licens til at drive bankvirksomhed i Kina. Alligevel er Kim Fournais fortrøstningsfuld.

»Vi har en god dialog med myndighederne. Vores vurdering er, at markedet er begyndt at åbne mere op. Det kommer selvfølgelig til at tage noget tid, men vi regner bestemt ikke med, at det vil tage et årti. Det gør nok en forskel, at vi har et godt samarbejde med Geely, som nyder troværdighed i Kina,« siger Kim Fournais.

Satset på Kina og valget om at sælge sin teknologi ind i et kinesisk selskab kommer på et tidspunkt, hvor der er store politiske spændinger mellem Vesten og verdens mest befolkningsrige land. Kim Fournais vælger at fokusere på forretningen frem for det politiske.

»Hvis man vil lave forretninger i Kina, så er man nødt til at være i Kina. Politik er ikke noget, vi beskæftiger os med, det må politikere gøre. Vi tror og håber, at verden begynder at åbne op for handlen igen,« siger han.