SAS-boss efter gigantisk underskud: »Vi kan bare trøste os med, at det ikke er os, som har begået fejl«

Rickard Gustafson, øverste chef i SAS, har torsdag fremlagt et af de største underskud nogensinde i Skandinavien. Han håber på, at coronakrisen er på vej ind i sidste fase, og at flyindustrien i 2022 langsomt vil begynde at komme tilbage til normale tilstande. Og så kan han endnu ikke fortælle, hvornår SAS-kunderne kan få de mange penge tilbage, som selskabet fortsat skylder dem.

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS har fremlagt et historisk stort underskud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Torsdag har SAS fremlagt et underskud, som er af de største, en virksomhed i Norden nogensinde har offentliggjort: Ti milliarder svenske kroner, eller hvad der svarer til 7,2 milliarder danske kroner, har SAS tabt i et år, der vil gå over i historien som det værste i flyselskabets 74-årige levetid.

Coronakrisen kom, netop som SAS havde kæmpet sig frem til at blive et mere og veldrevet flyselskab efter årtier med store økonomiske kvaler.

»Pandemien har slået benene væk ikke bare under SAS, men hele industrien. Vi synes, at vi gjorde et godt stykke arbejde med at levere overskud fem år i træk. Men så kom pandemien, og vi kan kun trøste os med, at det ikke er os, som har begået fejl,« siger SAS’ svenske topchef, Rickard Gustafson.

Særligt i fjerde regnskabskvartal, der sluttede i oktober, blev SAS hårdt ramt. Coronasmitten begyndte igen at sprede sig over det europæiske kontinent, og landene anbefalede at begrænse alle rejser.

»Sidst i kvartalet accelererede smittespredning rundt om i Europa. Det betød nye rejserestriktioner, som yderligere begrænsede efterspørgslen. Det ses i vores tal, fordi vi ikke havde mulighed for at modvirke de meget store tab i indtægterne,« siger Gustafson.

Store fald

SAS kunne i kvartalet notere 77 procent færre passagerer. Det blev modsvaret ved at sænke udbuddet af flyrejser, men det lykkedes ikke at få omkostningerne ned i samme tempo, og de faldt kun med 53 procent.

»Det kommer til at fortsætte ind i dette kvartal, og det må vi leve med. Jeg gør mig forhåbninger om, at vi nu ser, at vaccinerne er ved at blive til virkelighed. Briterne begynder at vaccinere inden for de næste dage, og jeg håber, at vi kommer til at se en lignende udvikling andre steder i verden,« siger SAS-chefen.

Han forventer endnu et svært år i 2021, selv om vaccinerne kan gøre det nemmere for SAS.

Rickard Gustafson håber på, at luftfartsmarkedet begynder at vende tilbage i 2022. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claudio Bresciani/TT/Ritzau Scanpix.

»Vi skal nok hen i slutningen af 2022, før vi tør tro på, at det for alvor tager fart igen,« siger Gustafson.

SAS havde før coronakrisen omkring 30 millioner passagerer om året og var dermed det ledende flyselskab i Skandinavien. Med udgangspunkt i de tre trafikknudepunkter i København, Oslo og Stockholm havde selskabet ruter til 125 rejsemål i Europa, USA og Asien.

Selskabet har kæmpet sig ud af mange års svære økonomiske problemer, der blandt andet var ved at koste SAS livet i 2012. Det var sket ved, at SAS bedre udnyttede de udsving, der hvert år kommer, når de forretningsrejsende går på ferie. Der blev tegnet nye overenskomster og investeret i nye fly.

Tilbage til den gamle strategi

De mange tiltag begyndte langsomt at afspejle sig i regnskaberne, og de seneste tal fra før coronatiden viste, at SAS omsatte for 33,4 mia. danske kr., og at selskabet opnåede et overskud på næsten en halv mia. kr. De tilsvarende tal for det seneste år viser en omsætning på 14,8 mia. kr., og det dramatiske underskud på 7,2 mia. kr.

»Vi skal arbejde os igennem det her, så vi kan komme tilbage og fortsætte det positive momentum, som vi havde, da pandemien slog til,« siger Rickard Gustafson.

Han mener, at den overordnede strategi er den rigtige, og SAS skal fortsætte med de planer, der var, før verden blev ramt af corona.

»Vi kommer sikkert til at lave mindre justeringer på strategien, men grundlæggende tror vi stadig på, at vi skal have fokus på rejsende i Skandinavien. Vi skal fortsat sikre, at vores erhvervskunder oplever, at vi har gode frekvenser, og vi skal blive endnu bedre til at tilpasse os sæsonvariationer, så vi også kan være attraktive for fritidsrejsende,« siger Rickard Gustafson.

Hård konkurrence

Coronakrisen har betydet, at hovedrivalen Norwegian næsten er lukket ned og i dag er en skygge af sig selv med få norske indenrigsruter tilbage. I stedet har lavprisselskaber som Ryanair og ungarske Wizz Air oprustet i Norden.

»Jeg regner med, at der kommer til at være mindst lige så hård konkurrence efter det her. Jeg har noteret, at der med Wizz Air er kommet en ny aktør på det norske indenrigsmarked, og konkurrencen kommer hele tiden til at udvikle sig,« Rickard Gustafson.

SAS har i september været gennem en kapitalforhøjelse, som har tilført et beløb på omkring otte mia. kroner. Det er penge, som vil betyde, at selskabet kan komme fornuftigt igennem det, som kan være den sidste periode af coronakrisen. At den seneste udvikling betyder, at der opstår yderligere behov for penge, tror Rickard Gustafson ikke umiddelbart på.

»Vores ambition er, at vi med rekapitaliseringen kan komme gennem 2020 og 2021 og være tilbage i 2022. Har jeg ret i det, rækker det, men tager jeg fejl, kan jeg love, at det ikke bare er SAS, men hele industrien, som får store problemer,« siger han.

Manglende refundering

Endnu mangler SAS at betale de mange penge tilbage, som luftfartsselskabet skylder kunderne for aflyste rejser, der ligger tilbage i foråret. Han kan dog endnu ikke love noget om, hvornår alle har fået refunderet pengene.

»Vi er lykkedes med at accelerere tilbagebetalingerne de seneste måneder. Det glæder mig, fordi det er helt klart, at kunderne skal have deres penge. Jeg beklager, at det har taget så lang tid,« siger Gustafson.

SAS er nu oppe på at have betalt to mio. kunder deres penge tilbage. I alt har de fået 3,6 mia. danske kr. refunderet. Men endnu har 350.000 fortsat ikke fået deres penge, men Rickard Gustafson kan endnu ikke sige, hvornår det sker.

»Jeg ville ønske, at jeg kunne give et svar på det. Men jeg kan bare love, at vi gør det så hurtigt som muligt,« siger SAS-chefen.