SAS med største underskud nogensinde

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS er hårdt ramt af coronakrisen. Selskabet taber historisk mange penge.

Den lange periode, hvor SAS' fly har holdt fjernparkerede på landjorden, kan i den grad aflæses i selskabets økonomi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Coronakrisen giver SAS det største underskud nogensinde.

I det skæve regnskabsår fra november 2019 til oktober 2020 tabte det skandinaviske luftfartsselskab næsten ti milliarder svenske kroner svarende til 6,8 milliarder danske kroner. Det viser selskabets netop offentliggjorte årsregnskab.

»Siden begyndelsen af ​​2020 har coronavirus forandret forudsætningerne for hele luftfartsindustrien som følge af rejserestriktioner og generelle begrænsninger. Naturligvis er SAS ingen undtagelse, og vores resultat for kvartalet og regnskabsåret blev hårdt påvirket af den igangværende pandemi,« siger SAS-topchef Rickard Gustafson i en kommentar til regnskabet.

I regnskabsåret 2018/2019 havde SAS til sammenligning et overskud på 0,6 milliarder svenske kroner svarende til 0,4 milliarder danske kroner.

SAS ser mere normale tilstande i 2022

Mange af SAS' fly har holdt stille under coronakrisen. Efterspørgslen på rejser blev dog bedre i løbet af sommeren.

I efteråret blev alle håb om forbedringer imidlertid gjort til skamme med genopblusningen af coronasmitten. I begyndelsen af fjerde kvartal var 40 procent af SAS' destinationer ramt af rejserestriktioner, og dette tal er med den voksende coronapandemi øget til 65 procent i slutningen af kvartalet.

Alene i fjerde kvartal fik SAS et underskud på næsten 3,3 milliarder svenske kroner svarende til 2,4 milliarder danske kroner.

»SAS' regnskab er skræmmende. Så enkelt kan det siges,« skriver Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, i en kommentar.

Han hæfter sig ved, at SAS fremadrettet vil flyve med langt færre fly og langt færre omkostninger.

»Udfordringerne er dog stadig meget store og meget synlige,« vurderer investeringsøkonomen.

SAS-topchef Rickard Gustafson vurderer, at problemerne for luftfartsindustrien vil vare ved indtil 2022, før efterspørgslen vil nå et mere normalt niveau.