Politisk opbakning til ny skat på firmabiler

Firmabil. Et flertal i Folketinget vil sænke beskatningsgrænsen for firmabiler på 160.000 kr.

En lille og brændstoføkonomisk firmabil er relativt dyrere i beskatning end en større og måske mindre miljøvenlig.

Det er ikke hensigtsmæssigt og bør laves om, lyder det fra et flertal i Folketinget. Det skriver Jyllands Posten.

Baggrunden for ændringen er, at man som minimum beskattes med 25 procent af 160.000 kr., hvis man kører i sin firmabil privat. Det betyder, at en mindre dieselbil med god brændstoføkonomi til 140.000 kr., som netop er blevet billigere efter afgiftsreformen i foråret, beskattes på samme niveau som en større benzinbil til 160.000 kr.

Sænkningen af beskatningsgrænsen støttes af oppositionen og Dansk Folkeparti.

»Hvorfor skal man med det samme ud at købe en større og mindre miljøvenlig bil? Der er faktisk borgere, som oplever at blive urimeligt beskattet på det grundlag. Det er samtidig regler, som ikke fremmer miljøvenlig adfærd,« siger skatteordfører i Socialdemokratiet, Nick Hækkerup til Jyllands Posten.

Socialdemokraterne vil have firmabilbeskatningsreglerne til at indgå i en eventuel skattereform, hvilket er en tanke som Dansk Folkeparti ikke er afvisende overfor.

Problemstillingen er blevet mere relevant efter regeringens egen afgiftsreform fra i foråret, som netop gjorde mindre og miljøvenlige biler billigere:

»En mindre dieselbil er faldet med 20.000-30.000 kr. i værdi. Derfor er der kommet et reelt udbud af miljøvenlige kvalitetsbiler til under 160.000 kr. De kan være en udmærket løsning i bynære områder, mens en større bil stadig er at foretrække til de længere stræk,« siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, som også helst ser en lavere beskatningsgrænse.

Kilde: Jyllandsposten.