Politikere truer med indgreb over for telegebyrer

Rækken af kreative gebyrer på at have mobiltelefon har nået toppen. Politikerne gør klar til at gribe ind, hvis ikke tele- selskaberne kommer med rigtigt gode forklaringer.

»På baggrund af teleselskabernes tilbagemelding vil jeg tage stilling til, hvad der er behov for at gøre. Det kan være yderligere dialog eller en politisk drøftelse,« siger Helge Sander. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der skal sættes en stopper for de stadig flere og stadig mere kreative gebyrer, som danskerne får, når de bruger mobiltelefoner.

Videnskabsminister Helge Sander (V), der er øverst ansvarlige for telemarkedet i Danmark, har bedt sin IT- og Telestyrelse om at kontakte alle teleselskaberne for at få dem til at redegøre for deres holdning til grundlaget for at opkræve gebyrer – både juridisk og internt. Og Socialdemokraterne er klar til hurtig regulering, hvis der ikke sker noget.

»På baggrund af teleselskabernes tilbagemelding vil jeg tage stilling til, hvad der er behov for at gøre. Det kan være yderligere dialog eller en politisk drøftelse,« siger Helge Sander til Berlingske Business.

Berlingske Business har den seneste tid beskrevet, hvordan teleselskaberne indfører stadig flere mere eller mindre skjulte gebyrer i takt med, at selve priserne på at tale i telefon presses nedad.

»Priser og vilkår på telemarkedet skal selvfølgelig være gennemskuelige for den helt almindelige forbruger. Ekstra gebyrer gør det vanskeligt at sammenligne teleselskabernes priser. Derfor håber jeg ikke, at generelle gebyrer indfinder sig. Men der kommer jo flere og flere af slagsen – gebyr på PBS for at betale sine regninger, gebyr på at aflytte sin telefonsvarer ... hvad skal man ellers bruge en telefonsvarer til? Telebranchen må gøre sig det klart, at det skader både konkurrencen og branchens omdømme, hvis vi som forbrugere oplever, at der ikke er en reel mulighed for at gennemskue priser, eller oplever, at vi skal betale for mere, end da vi tegnede abonnementet. Branchen er under et vist pres, når vi taler tillidsskabende foranstaltninger, og den skal ikke gøre det værre. Den standende tilstand skal ikke have lov til at accelerere, uden at teleselskaberne ved, at jeg som minister er opmærksom på det,« siger Helge Sander.

Klar til indgreb
Og det er Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, som selv har en baggrund i telebranchen, helt enig i.

»Udgangspunktet for alt – ligegyldigt om det er tele, Internet eller sødmælk – er, at kunderne skal vide, hvad prisen er. Det skal oplyses fuldt og klart og entydigt. Det virker helt grotesk at opleve disse sager, og det handler ikke kun om overtaksering, opkaldsgebyrer og lignende. Selskaber vil frygteligt gerne annoncere med priser, der er overskuelige. Men lige så snart man går bare et teskestik dybere, bliver det hele så uendeligt kompliceret, og der bliver lagt alt muligt oveni,« siger han.

Men er det noget, I som politikere kan gøre noget ved? Kunderne kan vel bare vælge at skifte selskab?

»Vi politikere kan jo gøre, hvad vi vil. Og min tilgang til dette er den samme som på andre områder: Selvfølgelig er vi parat til at regulere, men som udgangspunkt vil jeg gerne sende den fuldstændigt klare opfordring til branchen om, at nu må den godt nok tage sig sammen og få styr på prissætning og transparens. Ellers kommer der regulering - det er jeg ikke bleg for at bruge ... og meget hurtigt,« slår han fast.

Senest er det kommet frem, at Telias kunder – ud over de normalt 8,45 kroner i minutter for at ringe til den TDC-drevne Oplysningen på 118 – skal betale yderligere ti kroner til Telia selv.