Politikere angriber Murdoch for sexbilleder

De britiske politikere og kendisser har fået nok de britiske tabloidaviser News of the World og The Sun, som de mener bruger lyssky metoder, når de afslører deres utroskab.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Nu skal det være slut med journalister, der med hjælp fra privatdetektiver hacker sig ind på computere og mobiltelefoner for at finde beviser på utroskab og lignende hos de engelske kendisser.

De britiske politikere og kendisser har fået nok af Rupert Murdcochs tabloidaviser News of the World og The Sun, der kan imødese et samlet søgsmål fra en lang række kendisser, der er blevet smækket på forsiden for deres sidespring og andre lyssky gerninger. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

22. marts bragte News of the World et billede af parlamentsmedlem Nigel Griffiths i selskab med en kvinde i undertøj, der ikke var hans kone. Nigel Griffiths har indrømmet sit sidespring, men sagsøger tabloidavisen, der ejes af Rupert Murdochs News Corp., for at tilegne sig billederne på en ekstremt mistænkelig måde.

”Min klient havde seksuel samvær i hans kontor i parlamentet, som han fotograferede. Billederne lå på hans computer, men endte på en eller anden måde i News of The World,” siger Griffiths advokat.

Ifølge Bloomberg ventes en række andre politikere og kendisser at bakke om søgsmålet, der har fået ny næring efter at den offentlige kommission UKs Information Commission for få dage side meddelte, at 31 journalister på Murdochs tabloidaviser har tilegnet sig informationer på mistænkelige måder.

Den konklusion kom dagen efter, at The Guardian skrev en artikel om, at News of The World systematisk hyrer privatdetektiver til at hacke sig ind på offentlige personers mobiltelefoner for at få fat i personlige informationer.

Ifølge The Guardian har News Corp. betalt mere end 1 million pund i forlig i sager om ulovlig aflytning af mobiltelefoner.

News Corp. afviser beskyldningerne.