Pandora venter begrænset effekt på salget efter prisnedsættelser

Foto: Liselotte Sabroe. Smykker fra det danske selskab Pandora.
Læs mere
Fold sammen

Pandora regner med, at den prisnedsættelse på 15 pct., som rammer størstedelen af selskabets smykkesortiment på det kinesiske marked, vil have en begrænset effekt på omsætningen.

Det skriver Bloomberg News med henvisning til et skriftligt svar fra Pandora.

»Vi forventer en begrænset effekt på vores omsætning, da de lavere priser vil blive opvejet med større volumener, samt et fald i handlen på det grå marked gavner vores egne kanaler,« skriver Pandora ifølge Bloomberg News.

Tidligere torsdag meddelte smykkekoncernen, at den nedsætter detailpriserne på størstedelen af selskabets smykkesortiment på det kinesiske marked. Nedsættelsen er trådt i kraft, og priserne er blevet justeret med omkring 15 pct. på størstedelen af smykkekollektionerne.

»Vi er fokuseret på at servicere vores kinesiske kunder og ser positivt på mulighederne for fortsat vækst i Kina. Denne prisnedsættelse på tværs af vores smykkesortiment er et af elementerne i vores strategiske program for at begrænse handel med vores produkter i Kina via det grå marked,« siger Kenneth Madsen, der er chef for Pandora Asia Pacific, i en meddelelse.

Smykkekoncernen vurderer desuden, at trækket ikke vil have signifikant betydning for EBITDA-marginen, og selskabet regner med, at tiltaget på sigt vil gavne forretningen i Kina og selskabet som helhed, skriver Bloomberg News.

Pandora har over 170 konceptbutikker i mere end 50 byer i Kina, der er verdens største smykkemarked.

Pandora stoppede mere eller mindre fremgangen i Kina i årets første kvartal, hvor der i januar, februar og marts blev omsat for 467 mio. kr. i kvartalet mod 427 mio. kr. i første kvartal 2017. Omsætningsvæksten var på 9 pct. mod 121 pct. i første kvartal 2017 og 125 pct. i første kvartal 2016.