OW Bunker tabte millioner på sejltur til Rusland

Manglende kurssikring af olielasten på en lang sørejse gav OW Bunker tab på op mod 80 mio. kroner, fordi olieprisen styrtdykkede, mens skibet var på havet.

ARKIVFOTO. OW Bunker tabte millioner på at have en stor last olie på en lang sørejse, mens olieprisen styrtdykkede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er langt over 10.000 sømil fra Sortehavet til Vladivostok i det østlige Rusland, og det er en ufattelig dyr rejse, måtte OW Bunker erkende i oktober. DR er kommet i besiddelse af et internt notat og emails, der afslører, at selskabet ikke havde kurssikret en stor olielast under den lange sejlads.

Fordi olieprisen i samme periode styrtdykkede, endte OW Bunker med tab på mellem 40 og 80 mio. kroner på transporten, skriver DR.

Det havde ellers indtil da været en fed fidus for OW Bunker at købe olien billigt i Sortehavet og sælge den dyrt i Vladivostok. Men selskabets afdeling i Singapore, der stod for handlen, havde glemt af kurssikre lasten. Ydermere undlod de at rapportere det til ledelsen, før det var for sent.

For at gøre det værre, så sejlede man på det tidspunkt med hele 177.000 tons olie, hvilket er markant mere end de 100.000, man havde givet lov til. Dermed var OW Bunker eksponeret yderligere og tabet dermed større.

»Man skriver i børsprospektet, at man maksimalt må have 100.000 tons olie i kreditterne. Og så ud af det blå dukker der en ordre på 177.000 tons op. Ingen har kendt til den eller godkendt den. Man har ikke haft styr på, at man har fået sejlet olie fra Sortehavet til Fjernøsten. Lige pludselig dukker der 177.000 tons olie op. Det er ikke noget, der kan ske, hvis man har styr på alle sine positioner, som man skriver, man har, i prospektet,« siger Johnny Madsen, investeringschef i Dansk Formue- og Investeringspleje, til DR.

Flere andre fagpersoner undrer sig over, at OW Bunker ikke, som loven foreskriver, i det tilfælde har udsendt en børsmeddelelse om det kommende tab på olietransporten.