Ny international streamingtjeneste åbner i Danmark til slagpris

Paramount+ tager om en måned kampen op mod blandt andre Disney-koncernen og går efter at blive blandt de store herhjemme ved også at være hos tv-udbyderne.

Paramount+ har nu offentliggjort sin pris og sit udvalg en måned før den danske premiere, 25. marts. Fold sammen
Læs mere

Kun få dage efter at Disney-koncernen udvidede sin streamingtjeneste, Disney+, med en voksenafdeling, gør endnu en af de internationale spillere sig klar til at rykke ind i kampen om danskernes tid og tv-skærm.

Paramount+ åbner 25. marts i Danmark og Norden og vil for et abonnement på 59 kroner om måneden lægge sig under, hvad konkurrerende streamingtjenester tager for at se med.

Disney+ har samtidig med voksenudvidelsen hævet den månedlige abonnementspris fra 59 til 79 kroner.

Kommer lidt sent ind på markedet

»Vi kommer lidt sent ind på markedet og har derfor valgt at lægge prisen i forhold til, hvor meget indhold vi bringer med – i 2021 bliver det cirka 6.000 tv-serier og film. Nogle af de andre streamingtjenester har væsentligt mere indhold, så vi synes, at det er en fair pris for danske forbrugere. Disney har lagt en del mere indhold ind, så jeg forstår godt, at de har hævet prisen,« siger Jesper Dahl, der er nordisk direktør for Viacom og dermed Paramount+.

Han er ikke i tvivl om, at der bliver hård kamp blandt streamingtjenesterne herhjemme.

»Hvor vi for ti år siden alle så den store tv-pakke med indhold fra Hollywood-studier og -selskaber, er alt indhold nu på streamingtjenester i stedet. Måske er der for mange streamingtjenester, men de, der vil vinde, er dem, der ejer alt indholdet selv. Hvis man lever af at leje indhold fra andre, får man det svært. Jeg ville nødig stå i den situation,« siger Jesper Dahl, har været hos Viacom siden 2005 og blev nordisk direktør i oktober 2018.

En tendens til at stirre sig blind på dansk indhold

Bag Paramount+ står den amerikanske koncern ViacomCBS. Tjenesten lægger vægt på underholdning og vil i løbet af 2021 tilbyde omkring 6.000 tv-serieepisoder og film fra Showtime, CBS og Paramount Studios, ligesom der vil være egenproduktioner, som ikke kan ses andre steder.

Udvalget tæller klassiske film som »Mission Impossible«, »Indiana Jones«, »Godfather« og nye som »Light of My Life«, »Tesla« og »Escape from Pretoria«, alle sæsoner af »South Park«-serien, børneindhold med »Svampebob Firkant« og »Teenage Mutant Ninja Turtles« samt både realityserier som »Ex on the Beach« og »Jersey Shore« samt dokumentarfilm fra Smithsonian Channel.

Alt børneindhold vil være med dansk tale.

»Det er også vigtigt med dansk indhold, men man har en tendens til at stirre sig blind på, om indholdet er dansk, svensk eller norsk. Jeg tror, at indhold nu rejser langt mere over landegrænser end før. Vi skal derfor ikke lægge os fast på at have ti danske, ti svenske og ti norske produktioner om året. Vi ønsker det rigtige indhold, uanset om det er dansk, amerikansk eller mexicansk. Det handler om kvalitet, ikke bare indhold for indholdets skyld,« siger Jesper Dahl.

Han understreger, at nogle af de egenproduktioner, som Paramount+ vil vise, bruger danske skuespillere og danske instruktører, selv om de ikke er på dansk. Blandt andet skal Susanne Bier instruere og producere »The First Lady« for Showtime. Tilsvarende har Paramount+ sat sig på den danske »Hunden Ib«-børneserie, som dermed bæres med ud i verden

Når hurtigt stort publikum gennem samarbejde med tv-udbydere

Netop Showtime har haft betydning for lanceringen af Paramount+. Indtil 1. januar lå Showtimes indhold nemlig også hos andre udbydere, men nu er det eksklusivt for Paramount+. Samme manøvre afventede Disney-koncernen før lanceringen af Disney+, som åbnede i Danmark i september 2020.

Man kan gratis afprøve Paramount+ i syv dage. Tjenesten kan ses gennem en app til iOS- og Android-telefoner, Apple TV-boksen, fladskærmsfjernsyn med Android TV samt som tilvalg hos landets største tv-leverandør, det TDC-ejede YouSee, og TDCs nye tv-satsning YouTV, der udelukkende fungerer gennem en app.

Hidtil har Paramount+, som har små tre år på bagen i Danmark, været en indholdspakke, som blandt andre YouSee og Canal Digital har kunnet tilbyde. Og netop den form for partnerskaber, hvor andre bringer Paramount+ ud, forventer Jesper Dahl sig meget af.

»Vi har en lidt anden strategi end Disney, fordi vi både når ud til folk direkte gennem vores app og samtidig har partnere. Fra begyndelsen er vi gennem vores partnerskaber allerede ude ved en væsentlig del af den danske befolkning, og vi vil gerne være en af de vigtigste streamingspillere i Danmark på lang sigt. Vores ejer har tidligere sagt, at 'content is king' (indhold afgør succesen, red.), men distributionen har nu også en krone på,« siger Jesper Dahl.

Han må ikke oplyse, hvor stor en del af danskerne selskabet allerede gennem aftalerne har fat i.