Streamingkrig gav ikke kø til kirkegården – Netflix og Disney+ stormer frem og trækker alle med

Det var forventet, at 2020 ville blive et udskillelsesløb, hvor flere streamingtjenester ville blive sendt til kirkegården. I stedet har coronakrisen betydet fremgang over hele feltet. Fremgangen kan dog meget vel blive midlertidig.

Disney+ åbnede i september i Danmark og har også her fået en god markedsandel, uden at det er gået ud over konkurrenterne. Men næste år stiger priserne, og så bliver der muligvis ryddet op i abonnementerne i de mange hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Coronakrisen har sikret vækst for alle de store streamingtjenester. Aldrig før er der blevet set så meget tv og så mange film og serier over internetforbindelsen som i 2020.

Der var ellers lagt op til, at streamingkrigen i år ville skille fårene fra bukkene, og at adskillige af de mange streamingtjenester derfor ville bukke under i kampens hede. I stedet er det væltet ind med seere.

50 procent flere ser med end for et år siden

De største streamingtjenester i USA forventer at afslutte 2020 med tilsammen 50 procent flere kunder end for et år siden, viser beregninger, som den amerikanske finansavis The Wall Street Journal har foretaget på baggrund af markedsdata fra analysefirmaerne MoffettNathanson LLC og HarrisX.

»I stedet for streamingkrig har der været streamingsameksistens og parallel vækst,« konstaterer Dritan Nesho, der er topchef i HarrisX, over for avisen.

»Lige nu hjælper den stigende tidevandsbølge alle,« siger Michael Nathanson, der er analytiker hos MoffettNathanson.

Ingen kø til kirkegården

Den brede lancering af Disney-koncernens streamingtjeneste, Disney+, har ikke sendt andre streamingtjenester til kirkegården, men har ligesom Apples tjeneste, Apple TV+, HBO Max og andre nytilkomne blot redet med på bølgen, der er blevet større og større. Apple TV+ er dog fulgt gratis med i et år, når man købte en iPhone fra Apple.

Hver amerikansk husstand abonnerer nu på i gennemsnit 3,1 streamingtjenester mod 2,7 for et år siden. Samtidig vælger flere at sige deres klassiske tv-abonnement op og klare sig med streamet tv og streamede film og serier.

I Norden, som der ikke foreligger nyere tal for, abonnerer hver husstand på næsten to streamingtjenester. Her havde Disney+ premiere 15. september i år, men i Norden har de statslige tv-kanaler – herhjemme DR – et solidt tag i seerne med deres streamingtjenester, som kan ses af alle, fordi de betales over licensen, og i Danmark rundede TV 2s streamingtjeneste, TV 2 Play, i tredje kvartal 700.000 abonnenter.

Også i Danmark vælger flere helt at klare sig uden det klassiske tv-abonnement.

Nu kommer prisstigningerne

Ingen af de kommercielle streamingtjenester offentliggør, hvor mange abonnenter de har i hvert enkelt land. Amerikanske Netflix er dog fortsat verdens samlet største. Ved udgangen af september, som er de senest offentliggjorte regnskabstal, havde Netflix 195,2 millioner abonnenter, heraf de 122 millioner uden for USA.

Disney+ er – et år efter starten i november 2019 – nu halvt så stor som Netflix og har 86,8 millioner abonnenter på verdensplan.

Det er dog langtfra sikkert, at alle kunderne hænger ved, således at tilstrømningen kun bliver midlertidig.

Mange streamingtjenester har solgt adgang med rabat, hvis man tog et helt år. Sådan gjorde for eksempel Disney+, da tjenesten blev lanceret i Norden, og hvis man tilmeldte sig i dagene op til lanceringen, fik man yderligere nedslag i prisen.

Når abonnementet skal fornyes til september 2021, vil det derfor ikke blot koste mere end ved introduktionen. I mellemtiden har Disney-koncernen også bebudet, at prisen stiger. Hvor alle, der tog imod introduktionstilbuddet før den danske premiere, lagde 490 kroner for et år, og alle, der kom for sent, skulle af med 589 kroner, stiger prisen fra slutningen af februar til 790 kroner for et år.

Dobbelt så mange abonnenter som betalings-tv

I Storbritannien har streamingtjenesterne også oplevet et rekordår og har nu dobbelt så mange abonnenter som betalings-tv.

32,4 millioner briter abonnerer nu på en streamingtjeneste mod 15,8 mio. på betalings-tv. Det er otte millioner flere end for et år siden, og briterne tilbragte 40 procent af deres vågne tid med at se tv, da coronakrisen var på sit højeste, skriver dagbladet The Guardian.

»Tv er blevet en vinder under pandemien, og væksten i abonnenttallet viser, hvor vigtige streamingtjenesterne er blevet i husstandenes underholdningsmiks. Den lave månedsbetaling betyder, at selv om mange husstande er blevet økonomisk påvirket og ser på stramme budgetter, har streamingtjenesterne blomstret,« siger medieanalytiker Richard Broughton fra Ampere til avisen.

Disney+ har alene i Storbritannien fået 3,5 millioner abonnenter på årets første ni måneder, mens Netflix med 12,8 millioner abonnenter fortsat er førende.

Ampere anslår, at 60 procent af de streamende briter abonnerer på to eller flere tjenester, mens en af ti streamingkunder har helt op til fire streamingabonnementer.

Det store streamingforbrug kan aflæses på internetforbindelserne. Data fra Openreach, der står for størstedelen af de britiske bredbåndsnet, viser, at der i år er forbrugt 50.000 petabyte data (en petabyte er 1.000 terabyte) mod 22.000 petabyte i 2019, skriver BBC.