Nul kroner i løn til nyansatte i Waterfront

»Slavekontrakt«, siger juraprofessor om de forhold, nyansatte bliver tilbudt af Waterfront.

Foto: Martin Sylvest Andersen

Tillykke med dit nye job hos Waterfront Communications. Lønnen er nul kroner om måneden. Til gengæld får du 2,5 pct. af ingenting i pension, du skal selv betale for din computer og telefon, og din arbejdsgiver kan uden varsel sende dig hvorhen i landet, han ønsker.

Sådan er vilkårene for projektledere i det omstridte kommunikationsbureau Waterfront, der for nylig mistede sin kontrakt med DSB, efter at man havde holdt en kritisk journalist travlt optaget med andre opgaver, så han ikke kunne skrive om netop DSB.

Berlingske Nyhedsbureau er kommet i besiddelse af en kontrakt, som nyansatte skal skrive under på, og af den fremgår det blandt andet, at den ansatte først får løn, når vedkommende gennem tre måneder har tjent gennemsnitligt 80.000 kroner pr. måned til virksomheden. Det udløser en månedsløn på 30.000 kroner med mulighed for at stige, hvis man tjener mere til Waterfront.

Berlingske Nyhedsbureau har forelagt kontrakten for en ekspert i ansættelsesret og en faglig konsulent fra kommunikations-området. Begge siger samstemmende, at de aldrig har set noget lignende.

»Det vækker mindelser om en slavekontrakt hvis man skriver under, sælger man sig med hud og hår. Den giver en meget ubehagelig fornemmelse,« siger professor, dr.jur. Ole Hasselbalch fra Aarhus Universitet, forfatter til »Lærebog i ansættelsesret og personalejura«.

»Jeg har set meget, men aldrig en kontrakt som denne. Ingen bør sige ja til at arbejde på de vilkår,« erklærer faglig konsulent Nanna Mielche fra Dansk Journalistforbund.

Ejer og direktør Lars Poulsen fra Waterfront Communications forstår imidlertid ikke kritikken. Han ser kontrakten som en mulighed for, at medarbejderen og virksomheden kan prøve hinanden af.

»Hvis man kan opnå et bestemt omsætningsniveau, så har man evnerne og kvalifikationerne til at blive en god kommunikationsrådgiver og blive i stand til at leve af det,« siger Waterfront-chefen, der afviser beskyldningen om »slavekontrakter«.

Waterfront er ikke et enestående eksempel. I Magisterforeningen og i Kommunikation og Sprog har vilkårene i PR-branchen, der er præget af overskud af arbejdskraft og høj ledighed blandt nyuddannede, længe givet anledning til heftige diskussioner. Ikke mindst, fordi studerende ofte må arbejde gratis for at kvalificere sig til et fast job.