Nu indtager Lagkagehuset Manhattan

Ole & Steen, som Lagkagehuset hedder i udlandet, åbner i denne uge sin første butik på Manhattan. Tre butikker i New York skal i løbet af foråret fungere som testbutikker, inden det danske selskab kaster sig over flere amerikanske byer.

magasin pix
For engelsktalende er det svært at udtale Lagkagehuset. Derfor går bagerbutikkerne i London under navnet Ole & Steen. Det samme kommer de til at hedde New York. PR-foto Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Fra på torsdag kan indbyggerne i New York købe tebirkes, frøsnappere og spandauere, når Lagkagehuset med deres internationale navn »Ole & Steen« officielt åbner sin første butik omkring Union Square på Manhattan.

Dermed tager den danske bagerkæde for alvor hul på det amerikanske marked, som får yderligere to butikker i løbet af det næste halve år. De tre butikker i New York skal fungere som testbutikker, inden Lagkagehuset kaster sig over resten af USA.

»I New York tester vi den strategi, som skal gælde for hele USA. Vi har valgt New York, fordi vi tror, at det er det sværeste marked at komme ind på. Så hvis vi kan klare os der, kan vi klare os alle steder,« siger selskabets adm. direktør, Jesper Friis, med reference til Frank Sinatras hit fra 1977 »New York, New York«.

»Samtidig er vi super ydmyge over for opgaven, for det er New York, og det er en kæmpe storby og noget, vi aldrig har prøvet før, og vi har meget, vi skal lære,« siger direktøren, der ikke vil ud med, hvor på det amerikanske landkort, han har tænkt sig at placere flere butikker.

Danish bakery er stadig stort i USA

Lagkagehuset er historien om Jyllands største bager og Sjællands største bager, som i 2008 slog sig sammen under navnet Lagkagehuset. Steen Skallebæk var bagermester fra den jyske del af Danmark og Ole Kristoffersen fra Sjælland.

Siden er det gået stærkt for kæden, som den nordiske kapitalfond Nordic Capital i dag ejer majoriteten af, og som har udviklet sig til en millionforretning på 781 mio. kr. i årsomsætning, mens duften af nybagt brød breder sig over hele landet i 89 butikker.

I januar 2017 åbnede selskabet sin første butik i London, hvor den nu har ti butikker. Navnet Lagkagehuset klinger dog knap så godt på engelsk. Butikkerne i både England og USA hedder derfor »Ole & Steen«, opkaldt efter stifterne af kæden, selv om de i sommeren 2017 solgte deres sidste aktier i foretagendet.

Selv om navnet er anderledes på Manhattan end herhjemme, bliver sortimentet dog næsten det samme som i den danske andedam.

»Vi kan se på de undersøgelser, vi har lavet derovre, at det, vi laver, og den måde, vi laver det på, falder i utroligt god smag hos amerikanerne. Både vores brød, sandwich og kager,« siger Jesper Friis.

Han peger samtidig på, at forbrugerne i London og New York i høj grad minder om hinanden, og at de engelske forbrugere har taget godt imod selskabets ti butikker i London, som leverer vækst både i top og bund.

Lagkagehuset er historien om Jyllands største bager og Sjællands største bager, som i 2008 slog sig sammen under navnet Lagkagehuset. Steen Skallebæk var bagermesteren fra den jyske del af Danmark og Ole Kristoffersen fra Sjælland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Louise Munkegaard.

Folkene bag Lagkagehuset er ikke de eneste danskere, der har forsøgt at vinde New Yorkernes gunst. Blandt andre er der kokken Claus Meyer, som blandt andet driver Great Northern Food Hall og Restaurant Agern i den historiske stationsbygning Grand Central Terminal i New York, og ifølge Jacques Johnson, der står for Meyers bagværk i New York, bliver der bagt mere end tusind danske wienerbrød om ugen hos Meyer.

For flere kendte iværksættere har bekendtskabet med New York dog været et kostbart et af slagsen. Da Claus Meyer eksempelvis rykkede over Atlanten og åbnede sin første butik i New York i 2016, tabte han ni mio. kroner før skat, mens han i 2017 led et underskud på 81,4 mio. kr.

Hos Lagkagehuset erkender Jesper Friis, at det er dyrt at etablere sig på nye markeder. Hvor dyrt vil han ikke ud med.

Herhjemme har trenden i bagerbranchen på det seneste været, at forbrugerne i højere grad efterspørger friske madvarer frem for fødevarer i emballage. Det har medført, at supermarkederne også har kastet sig over det friskbagte brød

Lige så hurtigt er det ifølge detailhandelsekspert Bruno Christensen ikke gået i New York, hvor der dog er en væsentlig større mængde af specialbutikker. Til gengæld har Danish bakery i årtier været i høj kurs hos amerikanerne, og detaileksperten forventer, at Lagkagehusets fornyelse af det danske wienerbrød vil få succes i USA.

»Specialforretninger er i høj kurs i New York, og når de så også kan spille på Danish bakery, vil det give et ekstra plus i forhold til at gøre deres koncept specielt,«  siger han og peger på, at konkurrencen i New York er hård.

»Du skal præstere høj kvalitet og have et spændende vareudvalg, og det har de. Samtidig har de en kapitalstærk ejer, der finansierer den indkøringsperiode, som man må regne med, fordi det amerikanske marked er et utroligt svært marked, der kræver mange ressourcer at komme i gang på,« siger han.

Besværligt og bureaukratisk i New York

Lagkagehuset skulle have åbnet den første Ole & Steen-butik på Manhattan i efteråret. Når det først sker i denne uge, skyldes det ifølge Jesper Friis, at det har været yderst besværligt at give Newyorkerne adgang til spandauere og speltbrød. Blandt andet har det ifølge direktøren taget evigheder at få godkendelser og tilladelser til at renovere bygninger.

»Jeg må konstatere, at bureaukratiet i New York er langt mere omfattende end herhjemme. Jeg vil tro, at det har kostet os i hvert fald et halvt år mere end planlagt. Vi har rigtigt meget, vi kan glæde os over i Danmark, når det kommer til bureaukrati,« siger han.

Tre år har selskabet brugt på forberedelserne på at slå dørene op til butikken omkring Union Square.

»Først brugte vi et år på at træne den mand, som skal starte det op i New York. Han var også med os i London for at åbne vores butikker op der, og så har vi lavet en masse research på New York, udarbejdet konceptet og brugt rigtigt mange timer på at finde de rigtige lokaler og placeringer,« siger han.

Læs Berlingskes guide til 8 lækre bagerier i København her.