Lagkagehusets nye ejere bager op til vækst i udlandet

Den tidligere vækstvinder Lagkagehuset har fået nye ejere, som under­støtter og booster konditorens store ambitioner.

Den kapitalfondsejede bagerkæde Lagkagehuset fortsætter sin ekspansion. Både i ind- og udland skyder bagerkædens butikker op som paddehatte.

Lagkagehuset, der har det formelle virksomhedsnavn Danish Bake A/S, vandt sidste år den københavnske del af virksomhedskonkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

Den vækst, virksomheden blev hædret for, er fortsat lige siden, og nu er det endda en ny ejer, der står skulder ved skulder med virksomhedens administrerende direktør, Jesper Friis.

Kapitalfonden Nordic Capital købte i sommer konditorkæden af FSN Capital. Ejerskiftet har ikke betydet, at Lagkagehuset har måttet skrue ned for væksttempoet. Tværtimod, forklarer virksomhedens direktør.

»Hele processen med at få nye ejere ind har været positiv. De deler vores ambition om at blive en international kæde, og det er den vision, de har købt sig ind i. Det stiller os kun endnu stærkere, for vi har både fået frisk kapital ind og nye øjne til at overvåge og hjælpe os med ekspansionen,« siger Jesper Friis.

Det er nu ikke, fordi Lagkagehuset har stået i stampe under det tidligere ejerskab. Kæden blev født i 1991 af konditormakkerparret Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk, der senere solgte aktiemajoriteten. Lige siden er virksomheden bare vokset og vokset.

Med det seneste ejerskifte er de to oprindelige stiftere blevet købt ud. De har efterladt det, der nu er en landsdækkende kæde med mere end 60 butikker og omtrent 1.800 ansatte. Nettoomsætningen nåede sidste år op på 665 millioner kr., mens resultatet før finansielle poster endte på 45 millioner kr.

Rejsen til London

Jesper Friis har været direktør for Lagkage­huset de seneste to et halvt år, og når han bare skal beskrive det seneste års udvikling, får han næsten sved på panden. Ekspansionen fortsætter, og nu har Lagkagehuset taget det store skridt, det har varmet op til i årevis.

»Vi har haft et super spændende år. Masser af udfordringer, hvor vi har skullet bygge og ansætte en masse mennesker. Alene i Danmark er vi vokset med 20 procent, og det er fantastisk at være en del af. Der sker mange mange sjove ting, når man ekspanderer så kraftigt,« siger Jesper Friis:

»Noget af det vigtigste, der er sket, er dog, at vi i januar åbnede den første butik i London. Siden er vi kommet op på fem i alt. Vi har nu 200 ansatte i England, som arbejder på at rulle vores koncept ud – og det er der altså blevet taget rigtig godt imod derovre.«

Det er selvsagt ikke gnidningsfrit at flytte et koncept fra ét land til et andet. Slet ikke når det gælder madvarer, hvor der er store smagsforskelle nationerne imellem. Men Jesper Friis og Lagkagehuset har holdt igen med de helt store konceptændringer i forbindelse med Lagkagehusets ekspansion til de britiske øer.

»Der sker selvfølgelig en tilpasning. Vi har for eksempel tilføjet nogle varme retter i vores butikker i London, men derudover minder konceptet relativt meget om det, vi kører herhjemme. Kernen er det gode håndværk og hjemme­lavede kvalitetsvarer. Det kan briterne også godt se det gode i,« siger han.

Jesper Friis mener, at Lagkagehusets første internationale satsning nyder godt af det renommé, Skandinavien har lige nu i Storbritannien. Dansk kultur, mad, design og underholdning er stadig ganske hot på den anden side af Nordsøen. Værdien af det omdømme kan ikke overvurderes, siger han.

Det skandinaviske tema

»Vi kan altså nogle ting i Skandinavien, når det kommer til håndværk, mad og design. Vi kan noget, som de mangler at kunne i andre lande. Det skal vi huske at være stolte af – og det skal vi huske at bruge aktivt,« siger han.

Lige nu er Jesper Friis og Lagkagehuset optaget af at gøre det britiske eventyr til en succes. Den langsigtede strategi er dog, at brede konceptet endnu længere ud – både i Storbritannien og på sigt i en stribe andre lande. I den forbindelse understreger han, at det er alfa og omega for en virksomhed som hans ikke bare at have de rigtige ejere – men også at have aktive ejere.

»Det er enormt vigtigt at have den rigtige ejer for en vækstvirksomhed. Det er ikke fordi, det ikke fungerede med vores tidligere ejere, men de konkluderede på sin vis, at strategien krævede nye ejere. Den præsenterede vi for dem, og det er den, de har købt sig ind i,« siger Jesper Friis.

»De har en forventning om forretning og vækst, og den arbejder vi tæt sammen om at gøre til virkelighed. De nye ejere er særdeles aktive, og det er ganske enkelt med til at styrke os. Vi arbejder alle efter samme mål, og vi gør det sammen. Det kan komme til at få stor betydning for, at vi når vores store, interna­tionale mål.«