Selv om nedlukningen i foråret var hård ved omsætningen i Magasins syv forretninger, har coronakrisen haft positive effekter på Magasins onlinesalg.
Alene under coronanedlukningen voksede salget på webshoppen 160 procent, og onlinesalget udgør nu 22 procent af omsætningen i det forskudte regnskabsår 2019/2020 mod ti procent året før.
»Da det hele lukkede ned i marts, eksploderede vores netsalg, men efter at vi er åbnet op igen, er salget fortsat, så vi kan se, at alle de kunder, der begyndte at handle online under corona, fortsætter med at shoppe på nettet,« siger Magasins kommercielle direktør, Lise Thomsen.
I sidste uge skrev The Times, at Magasins ejer, den britiske detailkoncern Debenhams, som længe har været ramt af økonomiske problemer, har sat Magasin til salg for mellem 1,2 og 1,6 mia. kr. Og her kan netop onlinesalget spille en rolle.
Frederik Aakard, der er selvstændig rådgiver og ekspert i detailhandel, udtalte i sidste uge til Berlingske, at onlinesalget, som i forrige regnskabsår udgjorde ti procent af omsætningen, var for småt, når potentielle købere kigger på Magasin.
»Onlinesalget skal gerne udgøre 20 procent af ens forretning, hvis man vil være med i gamet. Men ti procent betyder, at man kun lige lever op til minimumskravet,« sagde Frederik Aakard om kæden, som kriseramte Debenhams forgæves forsøgte at sælge for to mia. kr. i august 2018.
Det er dog endnu uvist, hvor stor Magasins samlede omsætning er, da kæden endnu ikke har fremlagt selve regnskabet for 2019/2020. Lise Thomsen vil ikke kommentere artiklen fra The Times eller løfte sløret for omsætningen, der blandt andet er påvirket af, at alle kædens stormagasiner i foråret var lukket i to måneder. Ifølge direktøren kom der dog hurtigt gang i salget igen efter genåbningen.
»Siden maj har vi været fuldstændig på niveau med sidste år, hvilket er meget overraskende for os. Vi forventede, at der ville komme en afmatning, men vi tror, at det er alle de danskere, der har været hjemme, som har handlet, og så er det kun vores butik på Kongens Nytorv, der har været påvirket af, at der ikke er så mange turister,« siger hun.

Magasin ekspanderer til flere lande i Europa
De seneste år har Magasin »omdirigeret« investeringerne, så der bliver brugt flere penge på det digitale frem for de fysiske butikker, og Magasin har blandt andet investeret et tocifret millionbeløb i en ny onlineplatform, som netop er blevet lanceret.
Den skal forbedre brugeroplevelsen for onlinekunderne og give kunderne en bedre kundeoplevelse gennem mere skræddersyet indhold.
»Vi havde et gammelt system før, men nu har vi fået et nyt og et fundament, som vi kan bygge videre på, og der kommer til at ske rigtig meget,« siger Lise Thomsen.
Et af de kommende tiltag er via kunstig intelligens at tilbyde personlige shoppere til onlinekunderne, ligesom den personlige betjening fra de fysiske butikker også vil finde vej til de digitale salgskanaler gennem chat- og Messenger-funktioner.
»Vi vil gerne overføre den personlige service, som man kan få i vores fysiske butikker, til online, så man kan få rådgivning, hvis man skal have en kjole til et bryllup eller har brug for beauty-tips. Og der har vi fået nogle systemer nu, som tager kunderne bedre i hånden,« siger Lise Thomsen om tiltagene, som kæden forventer at lancere i løbet af det næste års tid.
Magasin har en ambition om, at netsalget skal vokse med 30-50 procent de kommende år og at skalere den nye webbutik til flere lande i Europa.
Sidste år åbnede Magasin webshop i Sverige, hvilket er kædens første onlinebutik uden for Danmark. Virksomheden er netop nu ved at finde ud af, hvilke lande man skal gå ind i næste gang.