Medie: Magasin sat til salg – kan koste 1,6 milliarder kroner

Salgsrygterne har længe rumlet under det danske stormagasin Magasin. Nu skulle den være god nok. Ifølge den britiske avis The Times har Magasins britiske ejere indledt en salgsproces, der i bedste fald kan skyde Magasin af til en pris på helt op mod 1,6 milliarder kroner.

Ifølge den britiske avis The Times er den danske stormagasinkæde Magasin sat til salg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Efter længere tids tilløb bliver den danske stormagasinkæde Magasin ifølge britiske The Times nu officielt sat til salg.

Avisen kan berette, at långiverne bag det kriseramte britiske stormagasin Debenhams, som ejer Magasin, har igangsat en separat salgsproces af Magasin, som tidligere er blevet kaldt koncernens kronjuvel.

Magasin blev i 2009 købt af Debenhams for blot 100 millioner kroner på et tidspunkt, hvor det danske stormagasin kæmpede med underskud og gæld og var tæt på at gå konkurs.

Ifølge The Times bliver et salg af Magasin vurderet til at kunne indbringe et sted mellem 1,2 milliarder og 1,6 milliarder kroner. Avisen skriver, at salgsprocessen bliver håndteret af investeringsbanken Lazard.

Kriseramte Debenhams satte senest i august 2018 Magasin til salg for to milliarder kroner.

Debenhams har siden foråret 2019 været under rekonstruktion – tidligere kaldet betalingsstandsning – efter en lang periode med store økonomiske problemer.

Det betød, at Debenhams’ långivere overtog kontrollen med stormagasinkæden og dermed også ejerskabet af danske Magasin.

Debenhams havde længe kæmpet med enorme udfordringer på det engelske detailmarked, hvor særligt discountbutikker og nethandel har fået bedre og bedre fat i kunderne. Senest søgte selskabet i april om konkursbeskyttelse.

Trods den enorme krise hos den britiske ejer lancerede Magasin så sent som i februar en ambitiøs vækststrategi, der skulle gøre selskabets webbutik kendt i hele Europa. Samtidig gik Magasin med overvejelser om at åbne et ottende stormagasin på den anden side af Øresund.

»Vi vil gerne åbne vores webbutik i hele Europa, og vi begynder med Norge allerede i år,« sagde Lise Bloch Thomsen, kommerciel direktør for Magasin, til Berlingske Business.

Dengang lød det, at Magasin også havde lande som Tyskland, Grønland, Island og Færøerne i kikkerten.

Inden coronakrisen voksede Magasins onlinesalg hurtigt og udgjorde mere end ti pct. af omsætningen på 2,9 milliarder kroner.

Magasin var tvunget til at holde lukket i flere uger som følge af det omfattende udbrud af coronavirus. Det har kostet den danske stormagasinkæde flere hundrede millioner kroner i tabt omsætning.