Dødvande: Magasin står i stampe i presset detailmarked

Magasins salg er vokset en lille smule, mens indtjeningen skuffer, viser dugfrisk regnskab. Alligevel er økonomidirektør Peter Fabricius tilfreds, for kæden befinder sig på et svært marked, hvor status quo er udmærket.

Magasin har forretninger i syv byer i Danmark. Forretningen i København har haft til huse på Kongens Nytorv siden 1893. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Overalt i de vestlige lande er stormagasiner i krise og lukker på stribe, og i Danmark har også Illum kørt med underskud i seks år.

Den eneste undtagelse fra stormagasinernes deroute er Magasin, der de seneste ti år er blomstret og vokset massivt. Men Magasin-kæden, der har syv stormagasiner i Danmark, har også tabt pusten, og de seneste fem år er salget kun vokset med knap fire procent.

Det fremgår af regnskabet for 2018/2019 for A/S Th. Wessel & Vett, Magasin du Nord. Her lyder omsætningen på 2,87 mia. kr. mod 2,76 mia. kr. for fem år siden.

Alligevel er Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, tilfreds med udviklingen.

»​Det samlede detailsalg vokser ikke, og samtidig er der nogle meget store e-handelsspillere, som tager en del af markedet, så de grundlæggende forudsætninger er rigtigt svære. Man skal kæmpe meget bare for at holde sig på niveau med sidste år,« siger han og tilføjer:

»Der har været massive butikslukninger og en stor konkurrence fra nethandlen, så i det lys har vi fat i en gruppe kunder, som godt kan lide vores koncept.«

Økonomidirektøren ville dog gerne have taget større markedsandele fra konkurrenterne.

»Vi er lidt i status quo. For nogle i detailbranchen er det en positiv nyhed, og det er det sådan set også for os, men der er da ingen tvivl om, at vi gerne vil vokse mere,« siger Peter Fabricius.

Omsætningen er vokset med 44 mio. kr. i forhold til året før. Det skyldes dog, at kæden har åbnet en Magasin i Aalborg, og de eksisterende butikkers salg er dermed ikke vokset.

Det er til gengæld salget på Magasin.dk, hvor 70 procent nu handler via mobilen. Her er salget vokset med mere end 40 procent​ i regnskabsåret, så det nu udgør mere end ti procent​ af omsætningen.

»Vi har haft en kolossal fremgang online, og vi har en målsætning om, at online gerne må udgøre 20 procent​ af vores omsætning om tre år,« siger Peter Fabricius.

Ejer på vej ud af krise

Driftsresultatet (EBIT) er i regnskabsåret faldet til 108 mio. kr. mod 154 mio. kr. året før, og faldet er større, end Magasin havde forventet.

Det skyldes ekstraomkostninger i forbindelse med åbningen af Magasin i Aalborg og øgede omkostninger til logistik til den stigende nethandel.

»Derudover gennemførte vi en mindre omstrukturering af vores virksomhed i februar sidste år, hvor vi omlagde ressourcer til at styrke vores nethandel, men hvor vi desværre også måtte reducere en del i vores butiksdrift og nedlægge omkring 50 stillinger, og det koster nogle penge,« siger Peter Fabricius.

Peter Fabricius er Magasin-kædens økonomidirektør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Også Magasins ejer, engelske Debenhams, der driver en lang række stormagasiner i Storbritannien, har ligesom sine konkurrenter været i stor krise. Den blev i foråret sidste år så slem, at selskabet gik i rekonstruktion – det, der tidligere hed betalingsstandsning – og blev pillet af børsen.

Dermed overtog Debenhams' långivere kontrollen med stormagasinkæden, og der blev samtidig udpeget en administrator, som skulle løse problemerne.

Debenhams havde i lang tid kæmpet med enorme udfordringer på det engelske detailmarked, hvor særligt discountbutikker og nethandlen løber med kunderne. Alt imens gælden i selskabet blev ved med at vokse og vokse. I april lød den på svimlende 4,5 mia. kr.

Siden er der kommet en ny investor ind ved navn Silverpoint, og banker og investeringsfonde kører nu en redningsplan, hvor de lukker butikker og rationaliserer driften.

Selv om Debenhams er i krise, har Magasin dog ikke skullet hæve udbyttet til ejeren. Det er i regnskabsåret på 76 mio. kr.