Ekspert lægger hovedet på blokken: Denne danske virksomhed kan overtage Magasin

Ifølge ekspert i detailhandel kan dansk dagligvarekoncern være et oplagt bud på en køber til Magasin, som angiveligt står til at blive solgt. En eventuel køber skal dog under alle omstændigheder kunne forbedre Magasins onlinesalg, lyder det fra flere kanter.

Magasin kan havne i danske hænder, hvis selskabets nuværende ejer, Debenhams, skulle blive nødsaget til at sælge deres danske »kronjuvel«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Den britiske detailkoncern Debenhams har længe været ramt af økonomiske problemer, og derfor skulle koncernen ifølge The Times have set sig nødsaget til at sætte sin danske »kronjuvel«, Magasin, til salg.

Det er dog ikke første gang, at et eventuelt salg af det mere end 150 år gamle stormagasin har været på tale.

I august 2018 var Debenhams også på udkig efter en køber til Magasin, og dengang blev den danske dagligvarekoncern Salling Group nævnt som en potentiel aftager. Og det er heller ikke utænkeligt, at Salling Group kan komme på tale denne gang, lyder det fra Frederik Aakard, der er selvstændig rådgiver og ekspert i detailhandel.

»Hvis vi kigger på danske købere, er det reelt set kun Salling Group, som har musklerne til at være med på det niveau. Så de ville være en seriøs bejler, fordi de både kan og vil,« siger Frederik Aakard med henvisning til, at Debenhams angiveligt kræver mellem 1,2 milliarder og 1,6 milliarder kroner for Magasin.

Detaileksperten peger desuden på, at kapitalfonde, som i en årrække har været aktive på markedet for detailvirksomhed, formentlig ikke kommer til at investere i Magasin, da de tidligere har »brændt fingrene« på at investere i netop detail. Det skete blandt andet for kapitalfonden EQT, der tabte et stort millionbeløb på sin investering i legetøjsfirmaet Top Toy.

»Kapitalfondene har trukket sig fra detailmarkedet, hvor de tidligere har været meget aktive. Så det bliver med al sandsynlighed en strategisk aktør, der skal gå ind og eventuelt overtage Magasin og gøre det til en del af deres forretning. Her kunne Salling Group være et bud,« siger Frederik Aakard.

Bruno Christensen, som også er ekspert i detailhandel, ser også helst, at det bliver en detailvirksomhed, som overtager Magasin.

»Det ville være bedst for Magasin, hvis de fik en detailhandler frem for en kapitalfond. For så får du en ejer, der ved, hvordan man driver en butik frem for en, der bare venter på at sælge forretningen og indkassere et afkast,« siger Bruno Christensen, der dog ikke har noget konkret bud på, hvilken virksomhed der potentielt kunne overtage Magasin.

Kræver et »brush-up«

Ud over Salling Group nævner Frederik Aakard aktører fra det tyske eller italienske marked som potentielle bejlere. Men den endelige køber skal under alle omstændigheder være i stand til at udvide Magasins onlinesalg, som udgjorde godt og vel ti procent af omsætningen før coronakrisen. For her har kæden ganske enkelt ikke været dygtig nok, vurderer han.

»Onlinesalget skal gerne udgøre 20 procent af ens forretning, hvis man vil være med i gamet. Men ti procent betyder, at man kun lige lever op til minimumskravet. Så Magasin har ikke rigtig fat i kundegruppen endnu. De er lidt sent ude,« mener Frederik Aakard, der ligeledes mener, at Magasin trænger til et generelt »brush-up«.

I februar lancerede Magasin dog en større vækststrategi, der skulle gøre selskabets websted kendt i hele Europa. På den baggrund mener detailekspert Bruno Christensen ikke, at Magasin har forsømt onlinesalget, som Frederik Aakard argumenterer for. Men onlinesalget bliver stadig meget vigtigt for Magasins fremadrettet, siger han.

»Det afgørende er, hvilket salgsapparat Magasin har udviklet, både med sine fysiske butikker og på onlinedelen. De skal være digitaliseret i en sådan grad, der gør, at der er noget at bygge videre på,« siger Bruno Christensen.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Salling Group, der nævnes som en potentiel bejler til Magasin. Koncernen ønsker dog ikke at kommentere sagen.