Mærsk stopper transport til Rusland

Mærsk indstiller transporter til Rusland, men vil fortsat tillade fragt af fødevarer, medicin og humanitær hjælp. Også et andet dansk rederi, Norden, indstiller handlen med Rusland.

For 12 år siden var Ruslands præsident Putin på besøg hos Mærsk i havnen i Skt. Petersborg, hvor han mødtes med daværende Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen og statsminister Lars Løkke Rasmussen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alexey Druginyn/EPA/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk indstiller næsten al transport til Rusland på grund af krigen i Ukraine.

Beslutningen er endnu et alvorligt slag mod russernes muligheder for at handle med resten af verden, fordi det danske rederi står for omkring 20 procent af den globale varetransport på havet.

»Nye bookinger på havet og på land til og fra Rusland vil blive midlertidigt suspenderet med undtagelse af fødevare, medicin og humanitær nødhjælp. Suspensionen vi gælde alle russiske havne,« skriver selskabet i en e-mail til Berlingske.

Mærsk oplyste mandag, at koncernen overvejede at lukke for transport til Rusland, og efter et intenst arbejde hen over natten har ledelsen i den danske virksomhed valgt at stoppe fragterne med det samme.

»I A.P. Møller - Mærsk er vi dybt bekymret over, hvordan krisen i Ukraine bliver ved at udvikle sig,« hedder det videre.

Også flere andre containerrederier har stoppet mulighederne for at booke transport til russiske havne. Det drejer sig blandt andet om Singapore-baserede One, tyske Hapaq Lloyd og schweiziske MSC.

Mærsk oplyser, at sanktionerne mod Rusland er begyndt at påvirke fragtruterne.

»Vi følger tæt udviklingen, hvor regeringer lægger stadig flere sanktioner på Rusland, og vi begynder at se effekten på de globale forsyningskæder,« skriver Mærsk.

Mærsk skriver, at der særligt er udfordringer med at få undersøgt fragt ombord på skibene.

»Vi oplever forsinkelser i havnene pga. toldinspektioner af alle varer, som skal til Rusland, og samtidig påvirker ændrede kreditbetingelser kundernes muligheder for at opfylde deres forpligtigelser,« skriver Mærsk.

Angrebet på Ukraine har fået en lang række danske selskaber til at overveje, hvordan de skal agere i en svær situation, hvor deres forretninger med Rusland kan være med til at hjælpe den russiske økonomi.

Senest har Ørsteds topchef, Mads Nipper, fortalt om selskabets tanker om den enorme kontrakt om køb af gas, Ørsted har med den russiske statsejede energikæmpe Gazprom. Det er overvejelser, som har givet anledning til store diskussioner på Christiansborg om, hvordan den udfordring skal håndteres.

Mærsk sagde i sidste uge, at servicer til Rusland fortsat ville være tilgængelige, men at virksomheden havde valgt ikke at lægge til i ukrainske havne, og at Mærsk ville stoppe med at acceptere ordrer til og fra Ukraine indtil videre.

Også rederiet Norden stopper fragterne til Rusland.

»Norden er bedrøvet over at være vidne til Ruslands invasion af Ukraine, og vores tanker er med folk i regionen. Vi har ændret vores forretning med de nyeste sanktioner og har yderligere besluttet, at Norden ikke vil tage nogen russiske forretninger eller sejle til russiske havne,« skriver selskabet.

Norden skriver, at rederiet fortsat vil opfylde de eksisterende kontrakter, som rederier er juridisk bundet til.

Rederiet Unifeeder, der traditionelt har mange forbindelser til russiske havne, har endnu ikke besluttet, hvad der skal ske.

»Vi følger situationen nøje, herunder sørger vi for at overholde de internationale regler og sanktioner, som er og måtte blive os alle pålagt. Sikkerheden i vore operationer, herunder for folk ombord i skibene og på land er os magtpåliggende. Hvilke konsekvenser det har for vor trafik, ved vi ikke endnu. Det evalueres hele tiden baseret på dialog med myndigheder og kunder,« skriver administrerende direktør Jesper Kristensen i en e-mail til Berlingske.

Flere udenlandske virksomheder har også truffet vidtgående beslutninger efter det russiske angreb på Ukraine. Blandt andet har Volvo besluttet at stoppe al produktion, salg og service i Rusland. Det norske energiselskab Equinor, tidligere Statoil, har besluttet at trække sig ud af Rusland efter 30 år.

Den tyske fodboldklub Schalke 04 valgte mandag også at droppe at have Gazprom som holdets trøjesponsor.

Og i løbet af weekenden annoncerede det britiske olieselskab BP, at det vil af med sin store aktiepost i Gazprom.

I Rusland ejer Mærsk godt 30 af Global Ports, som sidder på fem containerterminaler i Rusland. Derudover sejler Mærsk til Rusland på forskellige ruter og har en række kontorer, blandt andet i Moskva og Skt. Petersborg.