Mærsk overvejer at stoppe mulighederne for at booke fragt til og fra Rusland, oplyser selskabet i en mail til Berlingske.
Sker det, kan det blive endnu et slag mod Ruslands muligheder for at handle med omverdenen, fordi Mærsk sidder på cirka 20 procent af verdenshandelsen til søs. I forvejen har adskillige lande indført sanktioner mod Rusland, efter landet i sidste uge invaderede Ukraine.
»I A.P. Møller – Mærsk overvåger vi nøje situation og forbereder os på at efterleve sanktioner og restriktioner, som bliver lagt på Rusland, samtidig med at vi beskytter vores operationer og medarbejdere i en situation, som hele tiden udvikler sig. En af forberedelserne indebærer en mulig suspension af Mærsks bookinger til og fra Rusland på havet og på land,« skriver Mærsk.
Angrebet på Ukraine har fået en lang række danske selskaber til at overveje, hvordan de skal agere i en svær situation, hvor deres forretninger med Rusland kan være med til at hjælpe den russiske økonomi.
Senest har Ørsteds topchef, Mads Nipper, fortalt om selskabets tanker om den enorme kontrakt, Ørsted har med den russiske statsejede energikæmpe Gazprom. Det er overvejelser, som har givet anledning til store diskussioner på Christiansborg om, hvordan den udfordring skal håndteres.
Fravalgte ukrainske havne
Mærsk sagde i sidste uge, at services til Rusland fortsat ville være tilgængeligt, men at virksomheden havde valgt ikke at lægge til i ukrainske havne, og at Mærsk ville stoppe med at acceptere ordrer til og fra Ukraine indtil videre.
»Sikkerheden og velbefindende for vores ansatte er af afgørende betydning, og vi forsætter med at gennemføre planerne, som sikrer, at alle medarbejdere og deres familier får den støtte, de har behov for,« skriver Mærsk videre.
Mærsk skriver i en opdatering til kunderne, at den fragt som allerede er på vej til Rusland vil blive forsøgt leveret som planlagt. Virksomheden understreger, at den del af Mærsk, som transporterer varer som luftfragt vil blive påvirket af de begrænsede muligheder for at flyve ind til Rusland.
Mærsk skriver, at selskabet løbende vil holde kunderne opdateret om situationen, og forventer at kunne oplyser yderligere senere mandag.
Topchef Søren Skou sagde i et interview med Berlingske sidste år, at det er meget svært for den danske virksomhed at undgå handel med lande, der har særligt udfordrende styreform. Han sagde, at det ikke er den rette fremgangsmåde at forlade enkelte lande.
Han forklarede blandt andet, at Mærsk for eksempel anløber havne i Myanmar, der har et militærdiktatur.
»I dag er vi en global logistikvirksomhed, som sikrer, at alle lande kan importere og eksportere de varer, som de skal bruge. Der mener vi, at vi i stort set alle tilfælde gør noget godt. For hvis de ikke kunne det, hvad ville det så betyde? Tag for eksempel Myanmar, hvor vi er fortsat med at være, efter de har haft et militærkup. Havde vi ikke gjort det, ville vi ramme deres økonomi, folk ville miste deres job, og et land som Myanmar ville stå uden en masse vigtige ting,« sagde Søren Skou dengang.
Heftig debat
Tidligere mandag eskalerede debatten om Ørsted store kontrakt med Gazprom. Her er der stor politisk uenighed om, hvorvidt Folketinget skal træffe en beslutning om at rive Ørsteds kontrakt med over.
Enhedslisten og De Konservative sagde allerede søndag til Berlingske, at de mener, at det vil være den rette vej at gå. Og at måden, det kan gøres på, er via et dansk forbud mod import af russisk gas, som simpelthen vil gøre kontrakten ulovlig. Mandag har også Liberal Alliance støttet det synspunkt.
På den anden side mener SF, at det vil være uden virkning, hvis Danmark går enegang og lukker for importen af russisk gas uden om EU.
Flere udenlandske virksomheder har også truffet vidtgående beslutninger, efter det russiske angreb på Ukraine. Blandt andet har Volvo besluttet at stoppe al produktion og drift i Rusland – fremstilling, salg og service. Det norske energiselskab Equinor, tidligere Statoil, har besluttet at trække sig ud af Rusland efter 30 år.
Den tyske fodboldklub Schalke 04 har mandag også valgt at droppe at have Gazprom som holdets trøjesponsor.
Og i løbet af weekenden annoncerede det britiske olieselskab BP, at de ville af med deres store aktiepost i det russiske gasselskab Gazprom.
I Rusland ejer Mærsk godt 30 af Global Ports, som sidder på fem containerterminaler i Rusland. Derudover sejler Mærsk til Rusland på forskellige ruter og har en række kontorer, herunder blandt andet i Moskva og St. Petersborg.