Både Mærsk og DSV har sendt alle deres ukrainske medarbejdere hjem, efter Rusland torsdag har sendt soldater ind over grænsen til Ukraine.
»Indtil videre er services i Rusland fortsat tilgængelige, men vi har besluttet os for ikke at lægge til nogen havne i Ukraine indtil 28. februar og at stoppe med at acceptere ordrer til og fra Ukraine indtil yderligere varsel,« skriver selskabet i en mail til Berlingske.
Mærsk har forretninger flere steder i landet, hvor hovedkontoret ligger i havnebyen Odessa.
»Alle vores ukrainske kollegaer er hjemme og i sikkerhed, mens vi har besluttet at lukke vores hovedkontor i Odessa,« skriver Mærsk, der nu vil forsøge at lede de ukrainske forretninger gennem hjemmearbejde.
Rusland begyndte i de tidlige morgentimer torsdag en omfattende offensiv mod Ukraine. Siden har det lydt, at flere ukrainske byer er blevet ramt af russiske angreb.
Mærsk understreger, at medarbejdernes sikkerhed har høj prioritet.
»Vores ansattes sikkerhed og velbefindende er af altafgørende betydning for A.P. Møller - Mærsk, og vi har planer og politikker på plads, så de får den støtte, de har brug for,« skriver Mærsk.
230 medarbejdere i Ukraine
Også i DSV handler det om de ansattes velbefindende.
Flemming Ole Nielsen, IR-direktør i den danske transportkoncern, fortæller, at også her er medarbejderne sendt hjem.
»Lige nu er det vigtigste medarbejdernes sikkerhed. Vi har 230 medarbejdere, og de er alle sammen sendt hjem.«
DSV har datterselskaber i Ukraine, Rusland og Belarus. Det er under en procent af omsætningen, men alligevel har aktiemarkedet straffet DSV-aktien hårdt torsdag med et fald på 5,2 procent.
»Jeg tror ikke, at aktiemarkedet har prøvet noget tilsvarende før. Så en skarp reaktion må være forventelig. Det skyldes nok ikke de enkelte operationer, vi har, men mere de afledte effekter på den globale økonomi og de restriktioner, der måtte komme,« siger Flemming Ole Nielsen.
Mangel på chauffører
Han peger på, at DSV særligt holder øje med, hvad de mange ukrainske chauffører, der arbejder i Vesteuropa, nu gør. Tager de hjem, kan det potentielt forværre de udfordringer, der i forvejen er med at skaffe nok lastbilchauffører.
»Der arbejder mange ukrainske chauffører i Europa, og hvis de tager hjem eller bliver kaldt hjem til militærtjeneste, kan det få en effekt. Det kan også ramme andre industrier, hvor der er mange ukrainske medarbejdere,« siger Flemming Ole Nielsen.
Han fortæller, at DSV torsdag har valgt at betale de 230 ukrainske ansatte deres løn for både februar og marts i kontanter.
»Vi har sørget for, at medarbejderne får løn i februar og marts. Det gør vi, fordi man kan antage, at de elektroniske betalinger pludselig ikke fungerer,« siger Flemming Ole Nielsen.
Tidligere torsdag oplyste Carlsberg, at to bryggerier i Ukraine er lukket ned, og at de ansatte er blevet bedt om at holde sig fra at komme på arbejde, efter Rusland har sendt soldater ind i landet.
Carlsberg er blandt de danske virksomheder med størst forretninger i Ukraine og Rusland. I begge lande sidder bryggeriet på cirka en tredjedel af markedet og har store produktionsfaciliteter.
»Vi har indstillet produktionen på vores bryggerier i Zaporizjzja og Kiev og har informeret vores medarbejdere om at blive hjemme og følge instruktionerne fra de ukrainske myndigheder,« hedder det i en udtalelse fra Carlsberg.
På aktiemarkedet er Mærsk torsdag faldet 7,7 procent, mens Carlsberg har tabt 2,6 procent Sidstnævnte har dog tabt 14 procent siden årskiftet.