Internettet overhaler TV på annoncer

Det hurtigt voksende internet overhaler TV som annoncemedie allerede til næste år. Det sker trods generel afmatning på annoncemarkedet.

Online annoncering er ikke længere en lille mediegruppe i kraftig vækst. Det er en stor mediegruppe i stadig stor vækst.

Næste år overhaler online annoncering TV-mediet i anonceomsætning, og bliver dermed den tredjestørste mediegruppe målt på annonceomsætning.

Det forudser Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, DRRB, i beregninger lavet for Berlingske Business.

I 2008 lander internettet på en annonceomsætning på mere end tre milliarder kroner svarende til en vækst på 19 procent i forhold til 2007. TV kan derimod se frem til en annonceomsætning på lidt over 2,6 milliarder kroner. Og dermed må TV som annoncemedie vige pladsen som det tredje største annoncemedie til internettet.

»TV har været Gud for annoncørerne i mange år. Det her er endnu en torn i øjet. TV klarer det, da mediegruppen stadig går frem, men det er aldrig sjovt at blive overhalet. For nogle annoncører vil det her mentalt skubbe på udviklingen,« siger mediadirector Niels C. Skjøth fra mediebureauet Mediacompany.

Opbremsning
Trods en forventet stigning i væksten for nogle mediegrupper – aviser og magasiner – er luften generelt ved at gå ud af det danske annoncemarked, der sagtner farten i 2008 efter flere års kraftig vækst.

DRRB forventer, at den samlede annoncevækst lander på omkring syv procent i år, mens væksten bliver på mellem tre og fire procent i 2008.

Hos mediebureauet Carat ligger forventningerne i år i tråd med DRRB og trods stor usikkerhed med hensyn til at forudsige markedet flere år frem, forventer Carat, at væksten i bedste fald lander på tre procent i 2009. I værste fald på et rundt nul.

»Der er usikkerhed om udviklingen, men vi forbereder os på et fladt scenarie med en nulvækst på det samlede annoncemarked,« siger Mads Bredal, adm. direktør, Carat.

Det er særligt finanskrisen i USA, en sløv vækst i Europa samt mangel på arbejdskraft og risiko for overophedning i Norden herunder Danmark, der får pessimismen frem.

»Det kan blive begrænsende faktorer for annoncemarkedet,« siger Mads Bredal.

En række af de store danske mediebureauer spår lignende scenarie for 2008, men tør ikke spå om udviklingen i 2009, da der er for mange ukendte faktorer, der kan påvirke udviklingen:

IUM spår en samlet vækst på fem til seks procent i 2008 i forhold til i år. OMD regner med 5,6 procent. Mediacom ligger lidt lavere med fem procents vækst, mens Mediaedge cia er nede på fire procents annoncevækst i 2008.

Der er således ikke helt enighed om udviklingen, men pilen er nedadgående.

Internettet jokeren
Trods høje tocifrede vækstrater i online annoncering gennem de sidste mange år så sagtner også denne mediegruppe farten i 2008.

Fra 2006 til 2007 oplevede mediegruppen en vækst på over 40 procent, men i 2008 forventer DRRB en online annoncevækst på 19 procent.

»De meget høje vækstrater er ved at være ovre. Man er ved at nå et mætningspunkt,« siger Niels C. Skjøth.

Et blik på mediebureauers forventninger til annoncevæksten i 2008 viser, at der er betydelig usikkerhed om online vækst.

Mediebureauet Carat lægger sig i spidsen med en forventning om, at annonceringen på det digitale områder stiger med 60 procent næste år mod en vækst på 50 procent i år, hvilket er noget højere end brancheforeningens forventninger til væksten.

Hvis det holder, vil internet-omsætningen alene drive næsten to procent af den samlede vækst på markedet til næste år.

»Her vil nogen nok kalde os jubelidioter, men vi tror faktisk, at annonceforbruget i 2008 vil overgå den meget store stigningstakt, som vi har set i år. Det bygger vi dels på den stigende efterspørgsel, men særligt på vores kunders forventninger til budgetforhandlingerne i 2008,« siger Mads Bredal.

Mediebureauet OMD forventer derimod en online vækst på 42,5 procent, Mediaedge cia lander på 40 procent, mens Mediacom placerer sig på linje med DRRB med en forventet vækst på 22 procent.

Mobilen bliver det næste
Han peger på, at næste gyldne bølge for internetannoncer bliver på mobilen.

»Der er mange danskere, der fremover i højere grad vil bruge mobilen til at gå på internettet,« siger han.