I omegnen af 600 kunder i Danske Bank bliver nu kontaktet, fordi banken forventer, der er fejl i deres investeringsaftaler.

Der er tale om manuelle fejl, der har ført til, at »der ikke er overensstemmelse mellem kundernes investeringsprofiler og investeringsaftaler«, som banken skriver i en pressemeddelelse.

Det kan betyde to ting: At kunderne har fået et lavere eller et højere afkast, end hvad de skulle have haft, hvis aftalen var håndteret korrekt.

Det fremgår ikke, hvor mange der er i hver kategori.

Dermed er Danske Bank gået i gang med den oprydning, som den administrerende direktør, Chris Vogelzang, fortalte om for nogle måneder siden.

I den forbindelse etablerede banken en central enhed, som skulle sikre, at man fandt frem til problemsager i banken, der kan have resulteret i tab for kunder.

Kompensation på vej

Kunder, der har lidt et tab på grund af de konkrete fejl på investeringsområdet, vil blive kompenseret, lyder det.

»Vi beklager sagen og den ulejlighed, det giver de berørte kunder. Vi er ved at gennemgå sagerne og kompenserer naturligvis de kunder, der har lidt et tab på grund af fejl fra vores side. Vi har styrket vores kontroller og interne processer for at sikre, at noget lignende ikke vil kunne ske igen,« siger Peter Rostrup-Nielsen, der er leder af den centrale enhed.

Udover de 600 kunder kontakter Danske Bank yderligere 1.900 kunder, hvor der også er fundet uoverensstemmelser mellem kundernes investeringsprofil og aftalen med banken.

Her er ikke tale om manuelle fejlregistreringer, skriver banken, men at der ikke er styr på, at banken for eksempel har fået en underskrevet investeringsaftale.

Der er primært tale om private kunder. Ud af disse i alt 2.500 kunder, er 2.300 kunder fra Danmark.

Oprydning i gang

Banken har i det hele taget travlt med at rydde op i øjeblikket.

Som Berlingske og TV 2 har afdækket, har banken opkrævet gæld i mange tusinde sager, som banken ikke havde ret til, fordi gælden var forældet. Samtidig har man også opkrævet gæld fra de forkerte personer.

Mere end 100.000 sager undersøges nu, og op mod 15.000 mennesker skal kompenseres, forventer banken.

Finanstilsynet har ganske usædvanligt krævet, at banken bestiller og betaler for, at uvildige eksperter sikrer, at oprydningen på gældsområdet sker korrekt.