Fra én til 2.700 butikker på 40 år: En usædvanlig købmand takker af

Efter mere end 40 år i spidsen for Jysk, trækker Lars Larsen sig fra livsværket på grund af alvorlig sygdom. En superiværksætter, der med næse for en god handel og et utal af TV-reklamer i bagagen skiller sig ud i nyere dansk erhvervshistorie.

f
På sit kontor i Brabrand ved Aarhus har dynekøbmanden dekoreret væggen med tre store malerier. På det ene portræt er Lars Larsen malet i en udgave af nytårssketchen »90-års fødselsdagen«, hvor han får serveret suppe af Jysks mangeårige chef for Tyskland, Åge Nielsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

På Lars Larsens kontor i Brabrand ved Aarhus hænger tre store portrætter af dynekøbmanden selv.

På det ene portræt er Larsen malet i en udgave af den evindelige nytårssketch »90-års fødselsdagen«. Her sidder købmanden iført smoking og butterfly ved et bord med hvid dug og får serveret suppe af Jysks mangeårige chef for Tyskland, Åge Nielsen.

De to har holdt samtlige runde fødselsdage sammen de seneste 40 år.

»Vi har næsten de samme bekendtskaber, og vi er jo lidt praktisk anlagt, så vi laver en fælles fest. Så er vi fri for at skulle invitere to gange,« fortalte Larsen sidste sommer, da de to venner tilsammen kunne fejre 130-års fødselsdag.

Selvom 70-årige Lars Larsen er Danmarks fjerderigeste mand, er han stadig drevet af jagten på den gode handel. Både når der er penge at spare på fødselsdagsfester, og når livsværket Jysk skal ekspanderes. Og netop næsen for det gode købmandsskab er ofte blevet beskrevet som forklaringen på, hvordan Jysk på 40 år har udviklet sig fra én aarhusiansk butik til mere end 2.700 butikker i 52 lande.

Men nu skal der en ny købmand i spidsen for et af Danmarks største forretningsimperier. Det står klart, efter Lars Larsen fredag annoncerede, at han efter 40 år trækker sig fra livsværket, fordi han for kort tid siden fik konstateret leverkræft, som har spredt sig

Han giver nu stafetten videre til sønnen, Jacob Brunsborg, der overtager posten som bestyrelsesformand, mens adm. direktør Jan Bøgh fortsætter i chefstolen.

»En usædvanlig erhvervsleder«

Ifølge Martin Jes Iversen, der er virksomhedshistoriker og prodekan på Copenhagen Business School, er det en usædvanlig virksomhedsleder i nyere dansk erhvervshistorie, der nu takker af.

»Han er en af de få, som er lykkedes med at skabe en virksomhed, der er blevet en af Danmarks største i løbet af de seneste 50 år, og som er stiftet efter 1970. Hvis du ser på listen over Danmarks største virksomheder, så består den primært af virksomheder, som er stiftet før midten af det 20. århundrede,« siger han.

Han peger på, at Lars Larsen med etableringen af Jysk i 1979 i højere grad minder om erhvervsbilledet i USA.

»Hvis du ser på de største amerikanske virksomheder, så er de ofte skabt fra anden halvdel af det 20. århundrede. Det gælder eksempelvis Amazon, Starbucks og Walmart,« siger Martin Jes Iversen.

Ifølge virksomhedshistorikeren skriver Lars Larsen sig ind i det, han kalder den vestdanske kapitalismetradition, hvor de store virksomheder er familiekontrollerede og præget af familiens værdier. Det gælder eksempelvis Grundfos, Danfoss, Lego og Bestseller. Mens østdanske store virksomheder som Carlsberg, Coloplast, Mærsk og Novo Nordisk i højere grad er børsnoterede og/eller fondsejede.

»Det er meget usædvanligt i en dansk kontekst, at han som første generation i virksomheden har skabt en global koncern i det omfang og med den økonomiske tyngde,« siger Martin Jes Iversen.

Enkel forretningsfilosofi

Da Berlingske sidste sommer besøgte Lars Larsen, havde hans kone, Kristine Brunsborg, netop ryddet ud i Jysk-stifterens kontor og omdannet de mange minder, han havde haft stående, til et museum om købmanden, som gæster, samarbejdspartnere og nye ansatte kan opleve, når de besøger hovedkontoret i Brabrand.

Her byder en projektoroplyst Lars Larsen velkommen, når man træder ind i rummet, der huser adskillige fyldte reoler. På den ene hænger et billede af et jubilæum, der blev fejret på Silkeborgsøerne, hvor kaptajn Larsen sejlede rundt med syv medarbejdere. Hvis Jysk, der i år har 40-års jubilæum, skulle fejre det på lignende vis, ville det kræve 3.286 både til de knap 23.000 mennesker, der i dag er beskæftiget i Jysk-koncernen på verdensplan.

Når det er lykkedes købmanden at banke en milliardvirksomhed op fra bunden, skyldes det ifølge detailhandelsekspert Bruno Christensen, der har kendt Lars Larsen siden begyndelsen af 1970erne, at købmanden har opbygget virksomheden ud fra nogle simple principper.

»Ekspansionen har altid været i centrum. Han tjente penge på den første butik, så han kunne åbne den næste butik, og sådan er det fortsat, og så har han altid haft et godt samarbejde med leverandørerne omkring kreditter på varelagrene,« siger han og tilføjer:

»Det er en meget enkel forretningsfilosofi, Lars Larsen har arbejdet ud fra. Han har ikke læst mange rapporter eller brugt en masse penge på konsulenter, der skulle fortælle, hvad der er rigtigt eller forkert at gøre. Han har fulgt sin intuition, og så har han gennem de sidste mange år samlet en gruppe af meget dygtige og velbetroede medarbejdere omkring sig, og de kan tilskrives en stor del af æren for den størrelse, som virksomheden har i dag,« siger Bruno Christensen.

Lars Larsen

»»Jeg elsker at betale skat. Jo mere, jo bedre«.«


Succesen med Jysk har ikke afholdt Lars Larsen fra at sætte andre og nye skibe i søen. Filosofien er, at ti procent af overskuddet kan sendes på arbejde i andre områder end kerneforretningen Jysk. Det har ført til investeringer i flere møbelselskaber, et golfcenter og en sushikæde for blot at nævne nogle få.

De mange nyerhvervede selskaber har kørt med mere eller mindre succes. Men købmanden er kendt for sin stædighed og at holde fast i sine investeringer længe, inden han har givet op.

En levende reklamesøjle

På Lars Larsen-museet ligger også den første udgave af den selvbiografi, som i 2004 blev udgivet i 2,4 mio. eksemplarer og omdelt til alle hustande i Danmark i anledningen af sengetøjskoncernens 25-års jubilæum.

Den første udgave, der ligger på reolen, er en stor bunke håndskrevne A4-ark med næsten ulæselig skråskrift, som Larsens mangeårige sekretær, Lis Schøn, skrev ind på computer for ham.

Lars Larsen fotograferet i januar 1988, da kæden hed Jysk Sengetøjslager.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Ulrich Borch.

Da Berlingske spurgte købmanden, der har medvirket i omegnen af 120 reklamefilm med gode slagtilbud, hvorfor han altid har bragt sig selv så meget i spil, lød svaret prompte:

»Fordi det virker«.

Den første reklamefilm kom på skærmen i 1987, og mange danskere kender især købmanden for de berømte ord »Go'daw, jeg hedder Lars Larsen - jeg har et godt tilbud«. Dengang var det kun på TV Syd, man måtte lave TV-reklamer.

»Og der kunne vi se, at omsætningen steg med 17 pct. i det område, og så var der ingen vej tilbage,« sagde købmanden, som mener, at en stor del af hans succes i Danmark kan tilskrives netop reklamerne.

»Det at købe dyner og madrasser er jo langt hen ad vejen en tillidssag. Derfor synes jeg, at det var vigtigt, at kunderne også kendte manden bag, så man ved, at man kan regne med ham,« sagde købmanden, der også har forsøgt sig med reklamer på finsk.

»Men det virkede ikke. De sagde, »hvem er den gamle stodder?« De forstår sgu ikke jysk.«

Martin Jes Iversen noterer sig også, at Lars Larsen er blandt få topledere, som har blandet sig i den offentlige debat og taget ansvar.

»Senest da han roste Danmark som det måske bedste land at drive forretning i, ligesom han lagde stor vægt på at bidrage til samfundet som virksomhedsejer af så stor en koncern,« siger Martin Jes Iversen.

Lars Larsens udtalelse faldt i et interview i Berlingske, hvor han blandt andet sagde:

»Jeg elsker at betale skat. Jo mere, jo bedre.«