Flere storbanker kan have opkrævet gæld ulovligt

Danske Bank står ikke alene med fejl i inddrivelsen af gæld fra inkassokunder. Også Nordea og Jyske Bank oplyser nu, at de har fundet fejl og risiko for uretmæssig opkrævning fra kunder.

Jyske Bank har identificeret tre fejl i bankens gældsinddrivelse, så Danske Bank er dermed efter al sandsynlighed ikke ene om den fejlagtige inddrivelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolaj Skydsgaard/Ritzau Scanpix

Det er ikke kun Danske Bank, der har haft problemer med at inddrive gæld korrekt fra kunder.

Også to andre storbanker, Nordea og Jyske Bank, har opdaget fejl i deres gældsinddrivelse.

Det fremgår af de to bankers svar på en række spørgsmål, som Finanstilsynet stillede bankerne i kølvandet på Berlingskes og TV 2s afsløringer af gældskaos i Danske Bank tidligere på året.

Danske Bank har blandt andet i årevis opkrævet gæld fra de forkerte personer samt gæld, som var forældet. Årsagerne er blandt andet grundlæggende fejl i bankens IT-systemer, der har ramt tusindvis af kunder.

Og Danske Bank står altså ikke alene.

3.500 kan have betalt for meget

I Nordeas svar til Finanstilsynet oplyser den nordiske storbank, at bankens undersøgelse »har identificeret en mindre portefølje med mindre effektive kontroller«, hvor der er en risiko for, at banken kan have opkrævet for meget gæld – for eksempel fordi gælden var forældet.

Ud af de i alt 110.000 inkassokunder i Nordeas danske afdeling har banken identificeret 3.500 kunder, der kan have betalt for meget.

Banken oplyser, at den generelt har en række skrappe kontrolfunktioner, men at »disse kontroller ikke dækker alle gældsinddrivelseskunder, hvorfor der er en risiko for inddrivelse af renter, der har overskredet forældelsesgrænsen på tre år«.

Nordea oplyser, at banken er i fuld gang med at undersøge de 3.500 sager, og forsikrer i brevet til tilsynet, at den vil kompensere samtlige kunder, der er blevet udsat for uretmæssig inddrivelse.

Banken har tidligere over for Børsen afvist, at den – som Danske Bank – havde »systematiske fejl« i gældsinddrivelsen. Nordea har ikke yderligere kommentarer til sagen, oplyser bankens presseafdeling til Berlingske.

Forældede rykkergebyrer

Også landets tredjestørste bank, Jyske Bank, har konstateret fejl i gældsinddrivelsen. Ifølge bankens svar til tilsynet er der tale om tre typer af fejl. Det fremgår dog ikke, hvor mange sager og hvor store beløb der potentielt er tale om.

De tre fejltyper er:

  • I en række tidligere sager har Jyske Bank indberettet forkerte oplysninger om skyldneres gæld til Skat. Fejlen skulle være rettet fra 2016 og frem.
  • I sager, hvor banken har hevet en skyldner i fogedretten, kan banken i en række sager have beregnet »renters rente« af en gældspost forkert. Det er uvist, hvilke typer sager – og hvor mange – der er tale om. Banken oplyser, at den undersøger problemet. I mellemtiden sættes inddrivelsen af de potentielt fejlbehæftede sager i bero.
  • Og endelig er man i banken netop blevet opmærksom på, at »vi i nogle sager kan have opkrævet rykkergebyrer, som kan være forældede,« skriver Jyske Bank. Heller ikke her er omfanget oplyst.

Jyske Banks områdedirektør Torben Hansen oplyser om fejlene i en kommentar til Berlingske:

»I alle tre tilfælde er der taget hånd om fejlene, og banken vurderer, at der er tale om sager, som er af mindre betydning. Det forventes ikke, at de berørte kunder har betalt for meget til banken, som vil udløse kompensation til kunderne«.

Påbud til Danske Bank

Berlingske og TV 2 kunne sidst på sommeren fortælle, at en række fejl i Danske Banks IT-systemer har ramt tusindvis af kunder i bankens inkassoafdeling, hvortil bankens dårlige betalere overføres.

Fejlene har blandt andet medført, at banken har inddrevet alt for høje beløb og forældede gældsposter, som banken ikke længere havde ret til. I flere tilfælde har banken på grund af fejlene desuden opkrævet gæld fra de forkerte personer.

»På grund af en fejl i inddrivelsessystemet har vi i en årrække opkrævet for meget gæld hos en del af kunderne i vores danske inkassoafdeling,« fremgår det af et internt notat til ansatte i Danske Bank fra juni i år.

Ifølge banken kan mellem 10.000 og 15.000 kunder stå til at få penge retur, fordi banken uretmæssigt har opkrævet for store beløb gennem årene. I de fleste sager drejer det sig om få tusinde kroner, men der er også eksempler på, at banken har opkrævet hundredtusinder af kroner for meget fra kunder.

Det er siden kommet frem, at der internt i Danske Bank har været kendskab til fejlene i årevis.

Sagen har blandt andet ført til, at Danske Bank har fået en række påbud fra Finanstilsynet.