EU-lande siger nej til trådløs plan for selvkørende biler

Den nye 5G-mobilteknologi skal ikke udelukkes, mener et stort flertal, der dermed underkender Kommissionen og Europaparlamentet.

Selvkørende biler skal kunne bruge den nye 5G-mobilteknologi, når de skal kommunikere, mener et stort flertal af EU-landene, som har forkastet et forslag om at gå efter ren trådløs teknologi. Arkivfoto: Caitlin O'Hara, Reuters/Ritzau Scanpix CAITLIN O'HARA

EU-landene foretager nu en U-vending: Selvkørende biler skal ikke som standard bruge trådløse forbindelser for at kommunikere med hinanden, så man dermed udelukker 4G- og senere 5G-mobilforbindelser.

21 af de (endnu) 28 medlemslande vendte torsdag tommelfingeren nedad for EU-Kommissionens forslag, som også havde været omkring Europaparlamentet og fået opbakning i april. Begge steder havde man anbefalet et trådløst system, når oplysninger skal sendes mellem bilerne og infrastrukturen for at kommunikere om farlige situationer, vejarbejder, rødt lys m.m. Den trådløse teknologi kunne nemlig tages i brug straks og dermed muligvis forbedre trafiksikkerheden hurtigt på de europæiske veje.

Kommissionen kom med forslaget i marts, hvor det splittede bilbranchen og politikerne. Både teleselskaber og flere lande argumenterede for, at der skulle vælges en såkaldt teknologineutal løsning – altså hvor man ikke udelukker bestemte teknologier. Tværtimod ville både trådløse forbindelser og 5G-forbindelser sikre endnu bedre og sikrere forbindelser til glæde for trafiksikkerheden, lød argumentet. De frygtede, at en udelukkelse af 5G-teknologien risikerede at underminere fremtiden i Europa for 5G, der både kan koble bilen og udstyr i bilen på omgivelserne. Det vil gøre det muligt at bruge underholdning, trafikdata og navigation i større omfang. En satsning på trådløs teknologi ville tvinge alle til at investere i en teknologi, som forældes, og som ifølge kritikerne yder dårligere end 5G-mobilteknologien.

Formel afvisning kommer 8. juli

Både Tyskland, Frankrig og Italien, der alle har store bilfabrikanter, stemte imod det oprindelige forslag, der ellers havde opbakning fra tyske Volkswagen, franske Renault og japanske Toyota. Andre bilproducenter som BMW, Daimler og Ford bakkede derimod teleselskaber og teleleverandører som Ericsson, Huawei og Samsung op i, at 5G-teknologien, som bygger oven på dagens 4G-net, er vejen frem.

Torsdagens møde var blandt de 28 landes faste EU-repræsentanter og dermed et formøde for, når EU-ministrene på området mødes 8. juli for formelt at afvise forslaget om at satse på trådløse forbindelser. EU-Kommissionen, Europaparlamentet og de 28 EU-lande skal være enige, før der kan gennemføres ny EU-lovgivning.

Selvkørende biler er udstyret med kommunikationsteknologi, som skal fodres konstant i realtid for at sikre, at bilen styrer uden om forhindringer og f.eks. bremser lynhurtigt. Fodringen sker gennem massevis af små målere, som er koblet på mobilnettet og sender deres observationer videre.

Eksperter forventer først at se ægte, selvkørende biler på vejene i 2030, hvor teknologien vil være så veludviklet, at den menneskelige chauffør reelt kan slappe af, mens vognen sikkert og korrekt når frem til bestemmelsesstedet.