Discount vinder flere markedsandele

Supermarkederne taber stadig konkurrencen om de danske kunder. Selv om den finansielle krise løjer af, kommer der stadig flere kunder til discountbutikkerne.

Foto: CLAUS BJØRN LARSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På et år har de danske discountbutikker som Netto, Rema1000, Lidl og Aldi haft en omsætningsfremgang på 6,6 procent, mens supermarkederne har haft en tilbagegang på 2 pct.

Det viser dugfriske tal fra Danmarks Statistik.

- Går vi tre år tilbage, så har discountbutikkernes fremgang været på 25 procent og tilbagegangen for supermarkederne på 9,3 procent, og det viser tydeligt, at det er den finansielle krise, der har sat en bølge i gang, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Klaus Jørgensen til FoodCulture.dk.

Læs også: Discountmad er blevet billigere

Han påpeger, at discountbutikkerne er dygtige til at fastholde kunderne, selv om det efterhånden er ved at gå op for rigtig mange, at den finansielle krise ikke har betydet, at de har mistet deres job og har fået færre penge til rådighed.

- Når kunderne først opdager, at discountbutikkerne også kan levere på områder som økologi, sundhed og lokalt producerede varer, har de ikke længere nogen grund til at gå i supermarkedet efter varerne. Så det er min vurdering, at supermarkederne er nødt til at blive bedre til det, som discountbutikkerne kan levere, hvis de skal erobre markedsandele tilbage, siger Klaus Jørgensen.