De har efterladt webshop i konkurs med tocifret milliongæld og straks åbnet ny: Nu vælter vrede anmeldelser ind igen

Webshopejerne Mark Haugaard og Halfdan Harring har sendt deres selskab i konkurs med ubetalte regninger for godt 21 millioner kroner for straks at åbne en ny webshop i nyt selskab. Her fortsætter de den samme form for markedsføring, de før har praktiseret, mens vrede anmeldelser fra forurettede kunder tikker ind. Selv afviser de kritikken via advokat.

En måned efter at have afleveret et regnskab med millionoverskud, begærede Mark Haugaard og Halfdan Harring selskabet bag webshoppen Myposture konkurs ved Skifteretten i Aarhus. Nu mener en lang række kunder at være blevet taget ved næsen af forretningspartnernes nye webshop. Arkivfoto: Søren Breiting/Biofoto/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få dage før forretningspartnerne Mark Haugaard og Halfdan Harring i slutningen af sidste år sendte deres selskab bag webshops som Myposture og Mymuscle i konkurs med et brag, stiftede de et nyt selskab og åbnede efterfølgende en ny webshop kaldet Gigabutik.

Og alt imens advokathuset Bech-Bruun som kurator er ved at finde ud af, hvad der er op og ned i konkursboet efter det gamle selskab, hvor 35 kreditorer med Skatteforvaltningen i spidsen har stillet sig i kø med krav på over 21 millioner kroner, popper dårlige anmeldelser af webshopejernes nye forretning frem på platforme som Facebook og Trustpilot, ligesom Berlingske er blevet kontaktet af flere vrede kunder.

På den danske version af webshoppen markedsfører Mark Haugaard og Halfdan Harring ting som selvlysende jakker, mascara, LED-gardiner, øjenvippe-krøllejern, magnetiske øjenvipper, lysende tøjbamser, byg-selv-huler, hængekøjer kaldet »Hængehuler« og såkaldte Airtracks.

I midten i lyserød skjorte Mark Haugaard til Rosé Brunch i Skagen i uge 29.

Flere af produkterne stammer fra det konkursramte gamle selskab, da webshopejerne selv har købt det gamle varelager ud af konkursboet og med over i deres nye selskab.

Særligt byg-selv-hulerne til børn er faldet mange kunder for brystet. På tværs af en række anmeldelser bruges vendinger som »det værste skrammel«, »mildt sagt noget bras«, »mest vildledende markedsføring, jeg længe har set«, »så dårlig kvalitet«, »fup firma«, »det tarveligste produkt« og »ryger i skralderen«.

Del af webshopkarrusel

Mark Haugaard, Halfdan Harring og deres webshops er blot én gren af en regulær webshopkarrusel, hvor en vennegruppe fra Aarhus-området i årevis har åbnet og lukket netbutikker, mens folkene bag har sprøjtet med champagne i Skagen, kørt i hurtige biler og levet det søde liv.

I kølvandet trækker de mange webshops et spor af vrede kunder – i nogle tilfælde fra store dele af Europa – som mener at være blevet snydt og bedraget af alt fra abonnementsfælder og ulovlig markedsføring til værdiløse, defekte og potentielt farlige kopivarer.

Netværkets mest succesfulde brands har ud over Mark Haugaard og Halfdan Harrings netbutikker som MyPosture og MyMuscle involveret eksempelvis Copenhagen Lashes, Smilebright, Skintek, Styled, Blackpods og De Perfekte Jeans.

I dag er en række af selskaberne bag netbutikkerne sendt i konkurs. Kort inden konkurserne tilknyttede flere i netværket – herunder Mark Haugaard og Halfdan Harring – en af landets mest berygtede revisorer, Johnny Hast Hansen.

Revisoren, der adskillige gange er kædet sammen med konkursrytteri og stråmandsvirksomhed og er blevet idømt otte års konkurskarantæne, er for nylig selv blevet begæret personligt konkurs.

Screenshot fra en af Mark Haugaard og Halfdan Harrings hjemmesider, hvor deres Byg-Selv-Hule markedsføres med billeder af canadiske Crazy Forts produkter. Fold sammen
Læs mere

Privat billede af den Byg-Selv-Hule, Mark Haugaard og Halfdan Harring sender ud til deres kunder. Flere beskriver det som et ubrugelig miniatureversion af, hvad de troede, de købte. Fold sammen
Læs mere

Privat billede. Samme kunde har forsøgt at samle Mark Haugaard og Halfdan Harrings Byg-Selv-Hule, der brasede sammen, da hun lagde det medfølgende tæppe over den. Fold sammen
Læs mere

Bruger andres billeder og videoer

Når en række af Mark Haugaard og Halfdan Harrings kunder i den nye Gigabutik mener, at de er blevet taget ved næsen, da de købte de såkaldte byg-selv-huler, hænger det sammen med, at forretningspartnerne i markedsføringen af produktet bruger billeder og videoer af et byggesæt fra canadiske Crazy Forts.

Det er dog langt fra det produkt, Haugaard og Harrings kunder modtager. På Facebook fremviser adskillige kunder, hvad der ligner bittesmå plastikbolde og sugerør, som altså skal udgøre byg-selv-hulerne. De modtagne produkter beskrives som værdiløse og skrøbelige miniatureudgaver af, hvad kunderne troede, de købte.

Mark Haugaard og Halfdan Harring har hele vejen gennem Berlingskes dækning af Aarhus-netværkets forretninger og konkurser undladt at tage telefonen og stille op til interview. Nu har de to forretningspartnere hyret advokat Heidi Højmark Helveg fra CO: PLAY, der har meddelt Berlingske, at alle spørgsmål skal stilles skriftligt gennem hende.

Spurgt ind til, hvorfor de i markedsføringen af byg-selv-hulerne viser Crazy Forts produkter, så kunderne tror, de køber noget andet, end de rent faktisk gør, svarer forretningspartnerne via Heidi Højmark Helveg, at de er »uenige i dine anklager mod vores Byg-Selv-Hule«, og at en høj kundetilfredshed bevidner det.

»Vi har en samlet retur rate på 14 procent på Byg-Selv-Hulen, og flere af vores kunder køber flere og flere af dem, da de er glade for dem. Vi har altid fri retur ret overfor vores kunder. Så hvis den enkelte kunde ikke mod forventning skulle være glad for et produkt, de har købt hos os, er de altid i deres ret til at få pengene retur,« skriver de i en mail.

De gør det også klart, at de i det hele taget er enormt stolte af deres produkter og beretter om rigtig mange glade kunder.

Photoshoppet varemærke væk

Et yderligere eksempel på, at Mark Haugaard og Halfdan Harrings bruger andres billeder og videoer til at hive kunder ind i butikken, er med deres lukkede hængekøje kaldet »Hængehule«.

Her bruger Mark Haugaard og Halfdan Harring belgiske CacoonWorlds – et firma, der producerer sådanne hængekøjer – billeder og videoer til at markedsføre deres Hængehule, som altså ikke er et produkt fra CacoonWorlds.

I nogle tilfælde ses varemærket »Cacoon« tydeligt på produkterne i Mark Haugaard og Halfdan Harrings markedsføring. I andre tilfælde er selve Cacoon-skiltet blevet photoshoppet væk fra de originale billeder.

I en mail via advokat Heidi Højmark Helveg lød det i starten af april fra de to webshopejere, at det ikke er dem, der har taget CacoonWorlds billeder og videoer for at bruge dem i deres markedsføring.

»Markedsføringsmaterialet er lavet af firmaer, der lever af at lave content til salg af produkter som vores. Der er enkelte tilfælde, hvor der er sket fejl. De har således begået en fejl ved at lade et Cacoon-billede indgå i vores materiale. Vi er ved at tilrette denne fejl. Der er ikke tale om et kopiprodukt, da vi udelukkende sælger igennem vores eget brand, som også fremgår af alt vores markedsføring og produktsider. Alle steder skriver vi hængehulen og ikke Cacoon,« lød det fra Mark Haugaard og Halfdan Harring i april.

De vil ikke fortælle Berlingske, hvilket firma, der ifølge forklaringen altså på egen hånd har taget CacoonWorlds billeder og videoer samt fjernet Cacoon-skiltet i photoshop. De forholder sig i det hele taget ikke til, hvorfor Cacoon-mærket er blevet photoshoppet væk.

Eksempel på screenshot fra hjemmeside, hvor Cacoonworlds produkter sælges, og hvor et skilt med varemærket »Cacoon« er synligt nederst til højre på hængekøjen. Fold sammen
Læs mere

Her bruger Mark Haugaard og Halfdan Harring Cacoonworlds billede til at markedsføre deres såkaldte Hængehule – men skiltet med varemærket »Cacoon« nederst til højre på hængekøjen er photoshoppet væk. Fold sammen
Læs mere

Foreholdt, at der ikke er tale om, at der i »enkelte tilfælde« har været brugt »et Cacoon-billede«, idet der er tale om adskillige billeder og videoer, svarer de, at Berlingskes spørgsmål allerede er besvaret.

I denne annonce fra Facebook-siden »Årets Hængekøje 2021«, som først er oprettet flere uger efter, at Mark Haugaard og Halfdan Harring i april kaldte det en fejl, at de brugte billeder fra Cacoonworld i deres reklamer, bruger forretningspartnerne i maj fortsat Cacconworlds materiale. Fold sammen
Læs mere

»Det faktum, at du ikke kan lide svaret eller ikke er enig i dette, medfører ikke, at spørgsmålet ikke er besvaret,« skriver de.

En måned efter korrespondancen i starten af april, hvor forretningspartnerne skrev, at de over for deres unavngivne leverandør havde indskærpet, at CacoonWorlds materiale ikke må indgå i markedsføringen, kørte der i maj stadig aktive annoncer med billeder og videoer af CacoonWorlds produkter.

Spurgt ind til, hvorfor de fortsætter, svarer de via advokat Heidi Højmark Helveg, at »annoncerne kan desværre stadig komme frem, pga. der er så mange kommentarer og 'tagninger'. Alt nyt er med vores eget content, som vi har fået produceret selv«.

Der er dog ikke kun tale om gamle annoncer. Eksempelvis er deres Facebook-side »Årets Hængekøje 2021«, hvor Berlingske i maj har set CacoonWorlds materiale brugt, først oprettet 1. maj.

Har gjort det samme før

Fremgangsmåden med at bruge anerkendte firmaers materiale til at markedsføre andre produkter end dem, de sælger, er ikke ny for Mark Haugaard og Halfdan Harring.

De gjorde eksempelvis det samme i 2019 med såkaldte massagepistoler. Produktet var en kopi af det engelske selskab Hyperices massageapparat kaldet Hypervolt, og blev markedsført med materiale fra Hyperice.

Til venstre Halfdan Harring til Rosé Brunch i Skagen i uge 29.

På nogle videoer havde de forsøgt at sløre Hypervolt-navnet på siden af apparaterne, mens der i andet materiale tydeligt stod Hypervolt på siden af produkterne i webshopejernes markedsføring. Dengang afviste de kritikken over for Børsen og fortalte, at de ikke havde markedsført produktet, som noget, det ikke var.

GRAFIK

Fra webshop og ud til hundredetusindvis af danskere