Dansk modeportal mast af kæmpe konkurrenter

Mens online-modebutikken Stylepit står i et vadested og venter på afgørelsen af et købstilbud fra Anders Holch Povlsen, buldrer konkurrenterne på markedet derudaf. Både tyske Zalando og dansk/svenske Boozt vokser eksplosivt, mens Stylepit står stille.

Foto: MARTIN SCHUTT. Styelpi har det svært mod blandt andre Zalando, hvis voldsomme fremgang viser, at stordriftsfordele er en betydelig faktor i e-handel. Her er det enorme Zalando-lager i Tyskland.
Læs mere
Fold sammen

E-handlens veje er uransaglige, men én ting er sikker: Det går over stok og sten. Derfor må det også skabe store frustrationer i den danske online-modebutik Stylepit, at selskabets udvikling mere eller mindre er sat på pause, efter et endnu uafklaret købstilbud fra modegiganten Bestseller og Anders Holch Povlsen, alt imens konkurrenterne vokser eksplosivt.

Stylepit kom med regnskab for de tre første måneder af regnskabsåret 2015/2016, hvori ledelsen måtte notere, at selskabet »har nye initiativer klar til at blive iværksat«.

Men initiativerne kan ikke eksekveres, før der er afklaring af ejerforholdet, og den afventende position er ifølge Stylepits administrerende direktør Marc Jeilman »ikke sund for virksomheden«, hvis det står på for lang tid.

»Det har stået på et godt stykke tid, så jeg tror, det er sundt for alle parter, vi kommer ud på den anden side, så vi kan komme i gang med at tale strategi,« siger Marc Jeilman, som i øvrigt er tilfreds med, at Stylepit i regnskabsperioden holder sit budget på omsætnings- og EBITDA-niveau. Dermed fastholder Stylepit også forventningerne til helåret, som lyder på en omsætning omkring 350 millioner kroner og et beskedent men positivt EBITDA.

Men markedet venter ikke på Stylepit, og andre onlinemodebutikker buldrer frem, mens Stylepit står stille. Det gælder ikke mindst tyske Zalando, som Anders Holch Povlsen ejer ti procent af. Selskabet fremlagde regnskab for tredje kvartal onsdag, og omsætningen for perioden er steget med ikke mindre end 42,2 procent til 713 millioner euro, svarende til 5,3 milliarder kroner. Antallet af aktive brugere på Zalando lå i kvartalet på 17,2 millioner, hvilket er 800.000 flere end de tre foregående måneder.

Zalandos voldsomme fremgang viser blandt andet, at stordriftsfordele er en betydelig faktor i e-commerce. I en analyse af den økonomiske udvikling i e-handelsbranchen i Danmark udarbejdet af Deloitte fremgår det, at de store virksomheder klarer sig bedst, mens de mindre i højere grad kæmper med at få hjulene til at køre tilstrækkelig hurtigt. Virksomheder med over 50 ansatte klarede sig bedst i 2014 med et primært resultat på 197.000 kroner per ansat, hvilket ifølge analysen »vidner om betydelige stordriftsfordele i branchen«.

Hermann Haraldsson er administrerende direktør i netmodebutikken Boozt, som har hovedkontor i Sverige, men er stiftet af danskere, drevet af danskere og har blandt andre har Ecco i ejerkredsen. Han bekræfter, at volumen er en afgørende faktor inden for e-commerce. Siden Boozt tog sin nuværende form i 2010 har Haraldsson og Boozt haft vækst som det altoverskyggende tema.

»Kravene til stordriftsfordele bliver større og større,« siger Hermann Haraldsson og konstaterer:

»Hvis du er en lille spiller på det marked, har du ikke en chance. Vi tror, der bliver tre til fire store spillere, som tager det hele, og vi vil gerne være en af dem.«

Direktøren forventer, at Boozt rammer en omsætning på en milliard svenske kroner, svarende til cirka 800 millioner, i år. Et af de erklærede mål er en børsintroduktion i slutningen af 2016 eller begyndelsen af 2017, og med frisk kapital fra Sampension og Friheden Invest, er der basis for at vokse yderligere.

»Vi har hele tiden sat aggressive mål. Vi ville være større end Stylepit, og det blev vi engang sidste år. Næste mål er at blive større end Nelly, og det er vi her i fjerde kvartal,« siger Hermann Haraldsson og tilføjer:

»Det sjove er, at selv om vi bruger mange penge, er vi begyndt at tjene penge. Om alt går vel, bliver vi profitable i år.«

Stylepits skæbne står mere klar den 24. november, hvor Bestsellers købstilbud udløber.