Cykeldelings-apps bremser det kinesiske cykelsalg

I Kina bliver cyklen mere og mere populær gennem cykeldelings-apps. Dog er det ikke godt nyt for kinesiske cykelproducenter, der oplever et fald i antallet af solgte cykler og markante ændringer i deres logistikkæder.

Foto: © Darley Shen / Reuters. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Financial Times.

Selskaberne bag cykeldelings-apps designer deres egne cykler, der passer bedre til delekonceptet. Traditionelle cykelproducenter kæmper med at følge med og forsøger at producere delecykler til selskaberne.

»Nogle fabrikker producerer nu i stedet delecykler, der skruer prisen op for cykelkomponenter og forårsager problemer i logistikkæden,« udtaler Yu Yuefeng, der er direktør for Kinas ældste cykelproducent, Phoenix, ifølge Financial Times.

Landets økonomiske boom de seneste 30 år betød i første omgang et fald i brugen af cykler, da forbrugere i højere grad købte elektriske scootere og biler eller benyttede sig af metro- og bussystemer. Ifølge kinesiske statsdata faldt antallet af folk, der brugte cyklen til arbejde fra 60 pct. i 1980 til 12 pct. i 2014.

Det seneste år har landet oplevet en kraftig vækst af folk, der bruger cyklen. Det skyldes populære delecykel-apps som Mobike og Ofo, der har været med til at rejse hundrede millioner af dollar i venture capital og sat millioner af cykler på de kinesiske gader.