Byggeri til en milliard uden for Århus

Dansk Supermarked bygger nonfoodhøjlager, ferskvareterminal og administrationsbygning på en 582.000 kvadratmeter stor grund ved Århus.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Danmarks mest højteknologiske lagerbyggeri tager form ved Årslev uden for Århus.

Her har Dansk Supermarked købt en 582.000 kvadratmeter stor grund tæt ved motorvejen, og i april tog supermarkedskæden fat på at bygge et gigantisk nonfood-lager på 53.000 kvadratmeter med plads til 115.000 paller.

Det skal rumme samtlige nonfoodvarer, der distribueres til 14 Bilka-varehuse, 78 Føtex-varehuse og tre A-Z- varehuse.

Desuden bygges der en ferskvareterminal på 23.000 kvadratmeter til Nettos jyske butiksnet samt en administrationsbygning på 6.000 etagekvadratmeter til Bilkas administration med 275 medarbejdere.

I dag håndterer og distribuerer et firma Nettos ferskvarer fra en terminal i Nr. Snede, men der er synergi- effekter ved at flytte opgaverne til Årslev og selv udføre dem.

Område til transportByggeriet finder sted i et område, der er udlagt til transportcenter. På nabogrunden har Danske Fragtmænd Århus A/S bygget et stort transportcenter.

Dansk Supermarkeds tre byggerier koster godt en mia. kr. at gennemføre, oplyser logistik- og distributionschef Ole Thomsen, Dansk Supermarked. I et tidligere job som logistikchef i Jysk A/S var han med til at opføre koncernens store centrallager i Uldum ved Horsens.

Erfaringerne herfra bruger han i Årslev, hvor en del af Dansk Supermarkeds nonfoodlager bliver 40 meter højt med plads til 81.000 paller. Håndteringslageret bliver 20 meter højt og skal også rumme paller. Mellem disse to lagre indrettes et 20 meter højt kasselager til mindre varer.

Dansk Supermarked kan koble lageret på jernbanenettet, hvis det en dag bliver fordelagtigt. Det er der ingen aktuelle planer om, men hvis trafikken på motorvejene sander alvorligt til, og det bliver dyrere at distribuere varer med lastbil, så kan det komme på tale at sende trailerne til Sjælland med tog.

- Vi holder døren åben for dette alternativ, siger Ole Thomsen.

Dagligt vil 150 lastbiler bringe og hente varer på nonfoodlageret, der er klar i 2010 og erstatter to store lagre og fire fjernlagre i Århus-området. Meget af arbejdet på de nuværende lagre foregår manuelt.

Lagermedarbejdere kører rundt med gaffeltruck og finder varerne, mens dette arbejde foregår automatisk på det nye lager. Lagerrobotter finder varerne og bringer dem ud til moderne arbejdsstationer, hvor mange tunge løft kan afskaffes ved brug af vacuumudstyr.

Automatiseringen og centraliseringen betyder, at Dansk Supermarked kan reducere antallet af lagermedarbejdere med omkring 100, fordi det hele kan gøres mere effektivt.

Ole Thomsen vurderer, at det ikke bliver nødvendigt at fyre medarbejdere, fordi der hele tiden er en vis udskiftning af lagermedarbejdere, hvoraf nogle er løst tilknyttede. På det nye nonfoodlager bliver der brug for 150 lagermedarbejdere og 75 på Nettos ferskvareterminal.

Sammen med de 275 medarbejdere i Bilkas nye kontordomicil vil Dansk Supermarked få 500 medarbejdere i Årslev, når det hele står klar til brug.

Det engelske firma Dematic opbygger nonfoodlagerets stålskelet og leverer også al automatikken. Dematic vandt udbudsrunden, hvorefter det var op til arkitektfirmaet Sahls Tegnestue, Århus at få al automatikken og stålskelettet »pakket ind« i en bygning.

Midtjysk Totalbyg er totalentreprenør på byggeriet efter at have vundet licitationen i begyndelsen af året, fortæller Ole Thomsen.

Dansk Supermarked har undersøgt alternative placeringsmuligheder, men imod andre placeringer tæller, at en stor del af nonfoodvarerne kommer ind via Århus Havn.

Samtidig ved Dansk Supermarked erfaringsmæssigt, at deres transportører sender en stor del af varerne til Sjælland i trailere med Mols-Liniens fragtfærger mellem Århus og Kalundborg. Til gunst for Århus hører også, at Dansk Supermarked gerne vil fastholde sine medarbejdere og tror på, at det er nemmere at tiltrække arbejdskraft i Århus end i Trekantsområdet.