Brok giver stor rabat på mobilregningen

Et enkelt opkald til mobilselskabet kan gøre din mobilregning mange hundrede kroner mindre hver eneste måned.

Lidt brok til teleselskabet kan hurtigt skære toppen af regningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Men det ved størstedelen af mobilkunderne ikke noget om. De bliver snydt for billigere abonnementer af selskaber, der tydeligvis ikke ser det som en fordel at fremhæve gode tilbud, før kunden truer med at skifte selskab. Det skriver Politiken.

»Der er cirka tre millioner private abonnementer i Danmark, og det er under en fjerdedel af dem, der er klar over, at de kan forhandle sig til bedre tilbud. Det er en skam, for det kan vældig godt betale sig«, siger teleanalytiker Torben Rune til Politiken.

Han forhandler til daglig bedre telepriser hjem til erhvervskunder.

At der er store penge at spare på at brokke sig over mobilregningen, bekræftes af en test, som Politiken har gennemført. Her lykkedes det seks forskellige kunder at spare mellem 1.200 og 3.600 kroner om året på mobilregningen hos Telia, 3, TDC, Telmore, CBB og Telenor. De ringede op og forlangte en bedre aftale. Alle fik hurtig og effektiv hjælp, og deres regning blev væsentligt mindre.

Hos Telia og 3 fik kunderne ligefrem en særaftale, som ikke findes på selskabernes hjemmesider eller i andre salgstilbud. Det fik den månedlige abonnementspris til at falde fra 399 kroner til henholdsvis 139 og 199 kroner om måneden - uden at vilkårene ændrede sig afgørende.

Forbrugerrådet ærgrer sig over, at der ikke er flere forbrugere, der prutter om priserne.

»Man kan spare rigtig meget ved at true med at sige op. Hvis bare folk vidste det. Og det er jo ikke ti kroner om måneden, vi taler om - det er ofte mange hundrede kroner. Det viser, at selskabet tjener for meget på dig«, siger rådets telepolitiske medarbejder Martin Salamon til Politiken.

Det er ikke direkte ulovligt, at teleselskaberne undlader at give alle kunder de bedste tilbud, men mere et udtryk for dårlig praksis, mener Forbrugerrådet.