Alm. Brand Bank fortsætter som nichebank

Selv om banken har kostet Alm. Brand-koncernen mere end fem milliarder kroner i tab, holder administrerende direktør Søren Boe Mortensen fast i banken. Banken skal supplere forsikringsforretningen.

Alm. Brand har hovedsæde på Østerbro i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alm. Brand-koncernens regnskaber kunne have set meget pænere ud i de seneste mange år, hvis det ikke var for én bestemt investering, der fuldstændig har slået fejl. Alm. Brand Bank. Banken har kostet koncernen mere end fem milliarder kroner i tab.

Tabene kom i høj grad på landbrugskunder og erhvervskunder eksponeret mod erhvervsejendomme, da krisen for alvor begyndte, så det tog Alm. Brand konsekvensen af og besluttede at skære hele denne forretning fra og bede kunderne om at finde en anden bank.

»Det har vi gjort med udgangspunkt i at sige, at dér er synergien i forhold til forsikringsforretningen og pensionsforretningen begrænset. Desuden har vi selvfølgelig kigget på, hvor det er, vi har fået tabene, og det er på de områder. Der, hvor vi ikke kunne håndtere kompetencen, har vi skåret fra,« siger Søren Boe Mortensen.

Privatkunder i vækst

Han har selv det overordnede ansvar for den dyrebare fejltagelse, som banken har været, men konsekvensen er faldet i laget under ham selv, hvor hele bankledelsen i to ledelseslag ikke er der ikke længere, som en konsekvens af hvordan det er gået.

Nu er fokus i højere grad på den fortsættende bank, som alene inkluderer privatkunderne. Her er der vækst. Antallet af såkaldte pluskunder, som er dem, der har hele pakken i Alm. Brand, er på et par år steget fra 7.500 til 10.000.

Det gør ikke Alm. Brand Bank til en stor bank, men Søren Boe Mortensen ser en god niche i at få såkaldte dobbeltkunder, som både er kunder i banken og i forsikringsselskabet.

»Vi vil ikke ud og tage nye kunder ind på dobbeltkundekonceptet i sig selv, men vi arbejder med, at de kunder, som vi har i forsikring, tilbyder vi at komme ind i banken og blive dobbeltkunde, og omvendt. Begrebet dobbeltkunde og fordelene findes stadig. Men vi føler, at det er nemmere at indlede dialogen i det ene af forretningsbenene og så vise, at vi er gode dér, og så få det andet ben til efterfølgende, fremfor at folk skal flytte det hele på én gang. Der må vi erkende, at det var for stor en beslutning for de fleste både at skifte bank og forsikring på samme tid,« siger Søren Boe Mortensen.

Han slår fast, at det kun bliver bedre herfra.

»Vi kommer fra en situation, hvor vi var totalt frosset fast. I finanskrisen og dens følger, og vi så store overskrifter om særligt banken. Det er vi ligesom kommet ud af nu, og så begynder der at ske noget.«