Aldi slår dørene op til de første to butikker i Kina

De første Aldi-butikker åbnede fredag i den kinesiske storby Shanghai. Folk flokkes om de nye butikker, men den langsigtede vækst for koncernen ser svær ud på det kinesiske marked, hvor der ligesom i Danmark er benhård konkurrence på dagligvarehandlen.

BRITAIN-GERMANY-EU-RETAIL-INVESTMENT-BUSINESS-ALDI
Aldi har ikke blot butikker som denne i London, nu findes Aldi også i Shanghai. Fold sammen
Læs mere
Foto: Daniel Leal-Olivas/AFP/Ritzau Scanpix

Aldi er blevet den seneste udenlandske supermarkedsoperatør, der har sat en fod i døren til det kinesiske dagligvaremarked.

Den tyske discountkæde står over for en stor udfordring med at vinde kunder på et meget fragmenteret kinesisk detailmarked, hvor udenlandske selskaber historisk set har oplevet modgang.

Hundredvis af mennesker stod i kø til åbningen af de to første butikker i Shanghai fredag.

De kinesiske Aldi-butikker – der hører under Aldi syd, som har butikkerne i Sydtyskland, Storbritannien, dele af Sydeuropa og USA, mens Aldi Nord har Nordeuropa (herunder det danske Aldi) – forsøgte at lokke nye kunder i butikken med slagtilbud på europæisk vin og øl fra selskabets eget brand kombineret med mere lokale produkter såsom kyllingefødder og saltede andeæg. Det skriver Financial Times.

»Vi kom efter de tyske produkter og den billige øl,« siger Zhou Youhua, en pensioneret læge, der spiste en hotdog på vej mod kassen, hvor der skulle betales for müsli, nudler og dampede dumplings fyldt med tyske pølser og sauerkraut.

Giganter kan ikke få fodfæste

Flere udenlandske supermarkedskæder har gennem tiden brændt nallerne på den kinesiske dagligvarebranche.

Britiske Tesco og spanske Dia har begge trukket stikket på deres engagement i Kina, tyske Metro er i gang med at frasælge sine aktiviteter i den kinesiske hovedstad, Beijing – selv giganterne Walmart og Carrefour har slået panden mod muren i forsøget på at opnå mere end beskedne etcifrede markedsandele.

Den lange afstand mellem beslutningstagerne og butikkerne har i de fleste tilfælde været en for stor hæmsko for de udenlandske giganterne.

Ingen har med ubetinget succes knækket koden til, hvordan omstiller sig til et marked med kinesiske forbrugere, der er vant til – og foretrækker – at handle småt, men dagligt, modsat i Vesten, hvor de fleste foretrækker at nøjes med at købe ind et par gange om ugen.

»Det kinesiske marked ændrer sig hurtigere end de vestlige markeder, og udenlandske selskaber er ofte ikke gearede til at omstille sig hurtigt nok,« forklarer Jack Chang, analytiker i konsulenthuset OC&C, og peger på den voldsomme udvikling i leveringer af dagligvarer som eksempel.

Alibaba kan have banet vejen

Siden 2017 har Aldi drevet en butik for importerede fødevarer på e-handelsgiganten Alibabas hjemmeside Tmall, som, de mener, har hjulpet dem til at forstå de kinesiske forbrugere:

»Vores erfaringer fra e-handel har givet et fantastisk fundament til at forstå de kinesiske forbrugeres købsadfærd,« siger virksomheden.

Kunderne i Aldis nye Shanghai-butikker kan scanne stregkoder på alle butikkens varer med deres mobiltelefoner, hvilket overflødiggør kassebånd og køer, ligesom levering til døren er muligt inden for en radius af tre km.

Aldis strategi med at fokusere på egne produkter for at øge sin profitmargin kan blive en udfordring i Kina, hvor de fleste forbrugere foretrækker at købe mærkevarer, de kender.