Millionerne fosser ud af Aldi for niende år i træk

Tunge investeringer i nye butikker og koncepter sender Aldis danske årsresultat i rødt – igen, igen. Ledelsen betegner resultatet som værende »ikke tilfredsstillende«.

Finn Tang blev i 2018 ansat som ny adm. direktør i Aldi Danmark. Han har tidligere stået i spidsen for konkurrenten Lidl. Finn Tang er fotograferet i Aldi-butikken i Glostrup, som er blevet moderniseret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Pengene flyder i lind strøm ud af danske Aldi. Selskabet, der er igang med en større omstrukturering af den tyske discountgigants danske forretning, lander i 2018 med et underskud på 381 millioner kroner.

Nye butikker, koncepter, personale og reklamefremstød, der skal gøre forbrugerne opmærksomme på et nyt Aldi, koster alt sammen.

»Resultatet er ikke tilfredsstillende, men det er en lang og omfattende rejse, som vi er i gang med, så det kommer ikke som en overraskelse. I 2018 gennemførte vi store dele af vores nye butikskoncept – en proces som vi påbegyndte i 2017...,« skriver Finn Tang, adm. direktør i Aldi i Danmark i en pressemeddelelse.

Omstruktureringen – eller revitaliseringen, som Aldi selv kalder processen – kræver store investeringer i det benslæbende danske Aldi. I løbet af de seneste 12 måneder har det tyske moderselskab skudt ydeligere 700 millioner kroner i sin danske forretning.

Forventer ikke penge i kassen foreløbig

»Samtlige butikker er blevet moderniseret og har fået et omfattende løft. En forandringsproces i den størrelse koster penge, og vi forventer heller ikke, at transformationen vender udviklingen lige foreløbigt. Men vores tiltro til den omstilling, vi er i gang med på den lange bane, er stor – og Aldi står klar til fremtidens detailmarked,« siger Finn Tang.

Der er meget hård konkurrence på det danske marked, hvor mange kæder kæmper om de samme kunder. Men Aldi håber selv, at forbrugerne vil belønne dem for den igangværende omstilling, hvor nye strømlinede butikker med danske varer, økologi og friske råvarer er i højsædet.

Berlingske talte fornyligt med Thomas Bang, vicedirektør i Aldi Danmark, i forbindelse med en større kapitaltilførsel. Han betegner de investeringer, der føres ind i Aldi Danmark fra tysk side som:

»Et udtryk for at man har besluttet at investere det, der skal til for at bringe Aldi tilbage på landkortet i Danmark. Vi er klar over, at vi er nødt til at investere massivt for at kunne realisere de målsætninger, vi har sat os,« sagde Thomas Bang til Berlingske.

De røde tal på bundlinjen vidner om, at de mange investeringer har været nødvendige, for at Aldi kunne realisere sine planer om en opgradering af den danske forretning.

Underskud siden 2010

Discountkrigen raser fortsat i Danmark, hvor vi har et udbud af butikker, der er større end i de fleste andre lande. Det gør forbrugerne mere og mere krævende, men mens konkurrenterne løbende har udviklet og tilpasset deres koncepter på det danske marked, har Aldi stædigt holdt fast ved et koncept, der med europaller på gulvet og ukendte produkter i anonym indpakning gennem 40 år har skreget: Hardcore tysk discount.

Det kan man ikke sige, at forbrugerne har belønnet Aldi for. Detailkæden har i Danmark blødt to milliarder kroner siden 2010, hvor det begyndte at gå ned ad bakke for selskabet efter et par år med snævert overskud.

Det tager tid at ændre forbrugernes forhold til et stærkt brand, og det er Aldi. I løbet af 40 år har forbrugerne i Danmark vænnet sig til, at Aldi står for noget, der er meget tysk – og meget billigt.

Aldis egen selvforståelse fortæller en historie om en moderne kæde af internationale lavprissupermarkeder med høje standarder for både kvalitet og ansvarlighed, men den fortælling er langt fra slået igennem blandt forbrugerne i Danmark.