Aldis moderselskab pumper kæmpe beløb ind i dansk forretning

Aldis tyske moderselskab har for tredje gange i løbet af et år sendt et trecifret millionbeløb ind i Aldi Danmark. Pengene skal genopbygge Aldis brand og hjælpe discountkæden med at vinde terræn på det danske dagligvaremarked.

Finn Tang blev i 2018 ansat som ny adm. direktør i Aldi Danmark. Han har tidligere stået i spidsen for konkurrenten Lidl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Der har været problemer med at få kassen til at stemme i Aldi. I Danmark har den tyske discountkæmpe ikke haft nogen nævneværdig vækst i omsætningen i løbet af de seneste ti år, hvor der også har været lutter røde tal på bundlinjen.

Tirsdag d. 21. maj har det tyske moderselskab, Aldi Nord, smidt 300 millioner kr. ind i sin skuffende danske forretning.

Det er tredje gang inden for blot et enkelt år, at Aldi Nord sender et trecifret millionbeløb mod Danmark. I løbet af det forgangne år har moderselskabet sammenlagt pumpet 700 millioner kr. ind i Aldi Danmark.

»Pengene skal bruges til ny butiksindretning, butiksudvidelser, modernisering og nye butikker,« forklarer Thomas Bang, vicedirektør i Aldi Danmark.

»Derudover har vi også søsat den største marketingskampagne i Aldi Danmarks historie. Det er alt sammen en del af vores samlede revitaliseringsstrategi,« uddyber han.

Stålsat på det danske marked

Den vedholdende kapitaltilførsel fra det stenrige tyske moderselskab, Aldi Nord, – trods langt fra prangende resultater – tegner et billede af en koncern, der stålsat har besluttet sig for ikke at opgive det danske daglivaremarked.

»Det er et udtryk for, at man har besluttet at investere det, der skal til for at bringe Aldi tilbage på landkortet i Danmark. Vi er klar over, at vi er nødt til at investere massivt for at kunne realisere de målsætninger, vi har sat os,« siger Thomas Bang, Vicedirektør i Aldi Danmark.

Ifølge Henning Bahr, ekspert i detailhandel og direktør for Retail Institute, kommer det til at blive »et langt og sejt træk at få større andele af et dansk dagligvaremarked, hvor konkurrencen er rigtig hård.«

»Det er klart, at de investeringer vidner om, at de har en tro på, at de kan vende udviklingen og skabe et overskud på den lange bane. De har haft enkelte opture gennem årene med smalle overskud, men har aldrig kunne kæmpe sig over ca. fire pct. I markedsandele,« siger Henning Bahr.

Beliggenhed er afgørende

Henning Bahr forklarer, at der er lang vej til forbrugernes tillid for Aldi. Kæden har nemlig ikke fulgt med tiden og udviklet sit koncept løbende, ligesom de to største konkurrenter Lidl og Rema1000.

Beliggenhed og varesortiment er altafgørende på det danske marked, forklarer Henning Bahr, og påpeger Aldi på netop de to områder, har sakket meget bag konkurrenterne.

»På det danske marked er du nødt til at have nogle store og velbeliggende butikker, så forbrugerne konstant bliver gjort opmærksom på din eksistens. Derfor kommer Aldi fra baghjul og skal kæmpe sig langt frem for at vinde forbrugernes tillid på et meget barskt dansk detailmarked,« siger han.

Alt det er Aldi i gang med netop nu. Vicedirektør, Thomas Bang fortæller at de også har udvidet varesortimentet betydeligt i kampen om forbrugernes gunst. Særligt er der blevet oprustet på økologi og friske råvarer.

Hvilket er klogt ifølge Henning Bahr, der forklarer at netop økologi, danske fødevarer og friske råvarer er nøgleelementer, hvis man vil vinde terræn på det danske marked.