Jernbanen halter i Femern-aftale

Femern-broen åbner hverken en korridor for godstog eller giver mulighed for højhastighedstog, siger ekspert. Forbindelsen indeholder flere flaskehalse.

Broen over Femern Bælt skaber ikke en jernbanekorridor mellem København og Hamburg, hvor gods kan transporteres hurtigt og miljøvenligt på skinner og passagerer hurtigt kan komme fra den ene storby til den anden.

Det vurderer en af Danmarks førende eksperter i jernbanetrafik, trafikforsker Alex Landex overfor Ritzau. Han er forsker i Center for Trafik og Transport under DTU.

Som aftalen mellem Danmark og Tyskland er skruet sammen, opstår der flere flaskehalse, som betyder, at jernbanen ikke får optimal udnyttelse af den faste forbindelse.

Alex Landex siger, at det er et problem, at jernbanen på Storstrømsbroen og Femernsundbroen stadig vil være enkeltsporede.

- Der er ingen tvivl om, at de her enkeltsporede strækninger kan komme til at gøre ondt. Det er specielt skidt, hvis man ønsker at lave højhastighedstog, siger Alex Landex.

/ritzau/