Hun fuppede hele verden

En video, hvor en dansk mor efterlyser faren til sit barn, er blevet sat i omløb af turistorganisationen Visit Denmark. Hundredetusinder er blevet fuppet.

Her er billedet, der er gået verden rundt. Billedet af Karen og sønnen August, der leder efter faren til barnet på YoTube. Det hele er snyd og humbug. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Turistorganisationen VisitDenmark står bag en video på internetportalen YouTube, der er gået verden rundt. Det oplyser TV2 Nyhederne.

I videoen efterlyser en indtagende ung dansk blond kvinde ved navn 'Karen' faren til sin søn 'August' på halvandet år.

Men i virkeligheden hedder kvinden ikke 'Karen', men Ditte Arnth Jørgensen og er skuespiller. Og barnet er heller ikke hendes.

Hele historien er opdigtet, men videoen har fuppet flere medier, som har bragt historien, og den har været omdiskuteret på nettet både før og efter, det kom frem, at videoen var falsk.

Markedsføringsformen får kritik
Historien om den 27-årige danske mor, der tyer til moderne metoder for at efterlyse faren til sit barn, skal ifølge turistorganisationen VisitDenmark bruges til at skaffe flere turister til Danmark, skriver Ritzau.

Men afsløringen har fået flere politikere til at tage afstand fra videoen. Og socialdemokrat Pernille Rosenkrantz-Theil siger til TV2-Nyhederne:

- Man skal ikke bevidst lyve for folk. Det, synes jeg, er forkert markedsføring.

”Karen” er god eksponent for Danmark
Men administrerende direktør fra VisitDenmark Dorte Kiilerich mener ikke, at bureauet har lavet falsk markedsføring.

Hun synes derimod, at det er noget af det bedste markedsføring, der længe er blevet lavet. Således siger hun til TV2-Nyhederne:

- Det her virker. Hele verden taler om Danmark. Historien viser, at Karen er en dansk kvinde, som med værdighed og selvstændighed lever i et frit samfund, som giver hende rammerne til, at hun kan træffe de valg, hun som kvinde har lyst til i sit liv. Så vi markedsfører Danmark som et frit sted med plads, og det er vi glade for, at så mange rundt omkring i verden har valgt at se.

Og videoen er blevet en legende på nettet. I løbet af de fem dage videoen har ligget på YouTube, er den blevet set mere end 770.000 gange, og i "Karens gæstebog" er der kommet mere end 3500 beskeder.

Hvor er Augusts far?