Forbrugerråd efterlyser ankenævn til rejsegaranti

Forbrugerrådet vil have fart på den proces, der skal sikre et ankenævn til behandling af klager over rejsetidsgarantien. DSB afviser hver femte klage.

DSB afviser mere end 20 procent af henvendelserne, når kunder vil have kompensation efter forsinkede tog.

Rejsetidsgarantien trådte i kraft den 1. oktober, hvor rejsende kunne få en ny billet eller nogle af pengene tilbage, hvis toget var mere end en halv time forsinket. I de sidste tre måneder af 2006 behandlede DSB 5972 klager, og mere end 20 procent af klagerne blev afvist. Passagererne kan kun klage videre i DSB-systemet over afgørelserne, for et ankenævn til ordningen lader stadig vente på sig. Det får Forbrugerrådet til at udtrykke håb om, at ankeinstansen snart kommer op at stå.

- Vi mener, det er nødvendigt, at man får mulighed for at gå videre med sin klage, hvis DSB afviser den, siger trafikpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Claus Jørgensen.

/ritzau/