Femern-mål: Kbh-Hamborg på 2,5 time

Nye investeringer i Femern-forbindelsen skal gøre udslaget, som kan vælte flytrafikken af pinden.

Med Femern-forbindelsen kan du, hvis alt går vel, komme til Hamborg på 2,5 time. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROLAND MAGUNIA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tog kan meget vel opnå øget popularitet, når Femern-tunnelen åbner om ni år. Politiske ledere fra danske, svenske og tyske regioner erklærede sidste uge på et møde i Hamborg, at overfarten fra Københavns Hovedbanegård til Hamborg Hauptbahnhof maksimalt må tage 2,5 time.

- Det er et fælles budskab til de danske, tyske og svenske regeringer - men mest til den tyske – om at fremrykke investeringer, siger formand for Region Sjælland Sten Bach Nielsen (S) til nyhedstjenesten Sjælland EU Nyt.

Det er nye toner fra partnerskabsorganisationen STRING, der består af Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Sjælland samt Slesvig-Holsten og Hamborg. Sidste år besluttede regionalpolitikerne, at målet for togturen var 3,5 time syv år efter tunnelen var færdigbygget.

- Vi kan næsten konkurrere med fly med denne hastighed. I en lufthavn skal du jo også ind og ud med bagage og så videre, siger Peter Madsen (S), som er formand for udvalget for internationale relationer i Region Sjælland.

Danmark er first-movers i forhold til projektet, fordi landet har afsat midler til en ny Storstrømsforbindelse og en tosporet forbindelse fra Ringsted til Rødby. Nu er det op til Tyskland at investere i den nødvendige infrastruktur, der skal sikre lynforbindelsen, lyder det fra Socialdemokraterne.

- Slesvig-Holstens synspunkt er, at det ikke skal gå ud over andre besluttede infrastruktursprojekter i regionen, og det har vi stor forståelse for – og det skal være forbundspenge, og det er vi også enige om med Slesvig-Holstein, siger Sten Bach Nielsen (S).

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har for nylig bebudet at fremrykke investeringerne i Femern-byggeriet, så gravemaskinerne kan komme på arbejde allerede fra foråret 2013.