Fejl i Danske Banks data og it-systemer betyder, at banken betaler 51 millioner kroner retur til 7.800 berørte kunder i bankens inkassoafdeling.
Derudover vil tusindvis af inkassokunder få nedskrevet deres gæld, når oprydningen er færdig, skriver banken
Det oplyser banken i en pressemeddelelse.
Baggrunden er, at en delrapport af den uvildige ekspertundersøgelse, der blev iværksat efter påbud fra Finanstilsynet, nu er færdig.
»Vi vil, indtil sagen er løst, og de berørte inkassokunder er kompenseret, suspendere gældsinddrivelsen for alle inkassokunder i Danmark,« skriver banken.
Gældsskandalen kom for en dag, da Berlingske og TV 2 i fjor kunne fortælle om fejlene, der samlet har berørt flere hundredtusinder kunder.
Fejl i data og it-systemer betød, at banken i en lang årrække uretmæssigt har opkrævet gæld, der var forældet, har blandet gældsposter sammen og endda opkrævet penge fra de forkerte personer.
Banken har søsat en omfattende oprydning, og arbejdet følges – efter krav fra Finanstilsynet – tæt af uvildige advokater og revisorer. Samlet er der tilknyttet i alt 240 medarbejdere og eksterne konsulenter til oprydningen, oplyser banken.
De 51 millioner kroner fordeler sig på 28 millioner kroner i form af decideret overopkrævning og 23 millioner kroner i kompensation for den tid, kunderne kunne have haft pengene til rådighed.
Undervejs i oprydningen er banken stødt på en lang række nye, relaterede problemstillinger, der kan have ramt titusindvis af kunder.
»Den samlede overopkrævning for de yderligere problemstillinger kan med et meget tidligt estimat overstige 100 millioner kroner,« anslår banken.
Ifølge den uvildige ekspertundersøgelse har banken imidlertid reageret fodslæbende på disse nye opdagelser.
Reagerer for langsomt
Eksperterne anerkender grundlæggende i rapporten, at banken forsøger at rydde op i fejlene og kompensere de berørte kunder.
Der er »en høj grad af sandsynlighed for, at langt hovedparten af de kunder, som har foretaget overbetaling til banken, herved er identificerede, og at banken har beregnet en kompensation som indebærer, at kunderne vil modtage fuld erstatning,« skriver eksperterne.
Til gengæld får banken altså kritik for at reagere for nølende på de mange nye fejl og problemer, der er dukket op i gældsposterne som led i den komplekse oprydningsproces.
Der er »identificeret en risiko for,« at banken ikke »håndterer og reagerer på ny viden så hurtigt, som det kunne ønskes,« skriver eksperterne, der desuden bemærker, at bankens tiltag »ikke fuldt ud synes at have taget højde for den risiko, som hidrører fra fejl som følge af de identificerede yderligere problemstillinger.«
Banken har »først relativt sent truffet beslutninger, som sikrer mod overbetaling som følge af de yderligere problemstillinger.«
I dagens pressemeddelelse fremgår det, at banken nu har besluttet helt at indstille gældsinddrivelsen fra samtlige kunder. Finanstilsynet krævede ellers af banken i efteråret 2020, at den skulle stoppe inddrivelsen af gæld fra alle kunder i inkassoafdelingen, undtagen fra de kunder, hvor der var en »ubetydelig« risiko for, at gælden var fejlbehæftet.
I juni i år konstaterede banken så selv, at »alle sager i bankens inddrivelsessystem igen skulle betragtes som potentielt fejlramte,« uanset om sagerne tidligere var blevet manuelt korrigeret. Baggrunden er blandt andet, at man har opdaget, at den manuelle tilretning af sagerne har haft »høje fejlprocenter«.
Banken »kunne og burde have truffet denne beslutning tidligere, da banken i hvert fald i foråret 2021 havde en sådan viden om de identificerede yderligere problemstillinger, at banken burde have indset, at en manuel tilretning af saldoen for fejl som følge af de fire hovedårsager ikke var tilstrækkelig,« står der i rapporten, der er udarbejdet af revisionshuset KPMG og advokatfirmaet Poul Schmith.
Kan først genoptages i 2023
I alt har banken – ud over de første fire grundlæggende problemstillinger – under oprydningen konstateret 28 nye problemstillinger, der har berørt inkassokundernes gældsposter.
Især én af problemstillingerne har ramt bredt: Omkring 550.000 kunder er uretmæssigt blevet opkrævet renter på rykkergebyrer og skal nu have mindre beløb refunderet.
Analysen af de tilbageværende problemstillinger og deres konsekvenser samt udbetalingen af kompensation forventes først at være afsluttet næste år.
»De yderligere problemstillinger, som udspringer af datafejl i vores inkassosystemer, har vist sig at være større og mere komplekse end først antaget,« siger Peter Rostrup-Nielsen, der leder Danske Banks oprydningsenhed.
Rettelserne i data og it-systemer betyder, at banken først kan genoptage gældsinddrivelsen for inkassokunder i 2023.
»Vi beklager meget, at vores inkassokunder må vente med at få en endelig afklaring,« siger Peter Rostrup-Nielsen i pressemeddelelsen.
Finanstilsynet oplyser i en kort kommentar til delrapporten, at tilsynet vil »gennemgå materialet og vurdere om der er behov for yderligere tilsynsreaktioner på baggrund heraf.«